نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع ساختاری جدید برای مطالعه آبزیان در حال انقراض

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه کوئینزلند با همکاری کارشناسان دریایی و طبقه بندی جانوران  از سراسر جهان، پس از بررسی ادبیات زیست شناسی دریایی، چارچوبی را گردآوری کردند. آنها انواع تهدیدهایی را که بیش از ۴۵ هزارگونه دریایی  با آن ها مواجه هستند، از ماهیگیری گرفته تا آلودگی و تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار دادند.
محققان خاطرنشان کردند که منحصر به فرد بودن این چارچوب در استفاده از صفات یا ویژگی های بیولوژیکی است. در واقع بر خلاف مطالعات پیشین، محققان برای ارزیابی آسیب پذیری گونه های دریایی در برابر عوامل استرس زا یا تهدیدهای خاص، از جمله تغییرات آب و هوا، ماهیگیری و آلودگی، بر این ویژگی ها تکیه دارند.
اعضای این تیم مطالعاتی خاطرنشان کردند که این تجزیه و تحلیل، گونه ‌هایی را نشان می‌ دهد که بیشتر در معرض تهدید از منابع مختلف هستند. در این میان جانوران مختلف و به ویژه نرم تنان، مرجان ها و خارپوستان و خارپشت های دریایی، در معرض انواع مختلفی از تهدیدات قرار دارند.
دکتر ناتالی بات از دانشکده زمین و علوم محیطی در دانشگاه کوئینزلند درباره موضوع فوق گفت: آنها تحت تأثیر ماهیگیری و صیدهای جانبی، آلودگی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند.
این تحقیق همچنین نشان داد که مرجان ‌های گلدانی  بومی اقیانوس آرام، اقیانوس هند و خلیج فارس توسط عوامل استرس ‌زا تهدید می ‌شوند. این گونه ها به ویژه تحت تأثیر عوامل استرس زا مرتبط با تغییرات آب و هوایی، از جمله اسیدی شدن اقیانوس ها هستند.
به گزارش سیناپرس اردبیل، عوامل استرس زا مرتبط با تغییرات آب و هوایی مشابه که در محیط های دریایی در سراسر جهان وجود دارند، بیش از پیش ماهی های پرنده، ستاره های دریایی و حلزون های دریایی را تهدید می کنند.
باید توجه داشت که ماهی ‌ها نسبت به اثرات آلودگی، از جمله آلودگی مواد آلی، معدنی و مواد مغذی کاملاً آسیب ‌پذیر هستند، که این مساله بسیار شگفت ‌انگیز است، زیرا آنها در مناطق مختلفی از جمله اعماق دریا زندگی می ‌کنند که این موضوع نشان می‌ دهد تا چه حد اثرات آلودگی در حال گسترش است. 
اقدامات انجام شده توسط انسان هر چه بیشتر باعث می شود که محیط به سمت بدتر شدن تغییر کند. به گفته محققان، افزایش نرخ تغییرات محیطی این پروژه را ضروری کرده است. دکتر بات در این رابطه گفت که تمام اطلاعات موجود باید برای شناخت و محافظت از حیواناتی که در معرض خطر هستند مورد استفاده قرار گیرد و این چارچوب جدید در این زمینه کمک بسیار شایانی می کند.
به گزارش سیناپرس اردبیل، با فعال کردن شناسایی عوامل استرس زای خاص، این چارچوب محافظه کاران و سیاست گذاران را در مناسب ترین دوره های عمل راهنمایی می کند.
کاریسا کلین (Carissa Klein) ، از پژوهشگران حاضر در این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق خاطرنشان کرد که این چارچوب مطالعاتی جدید، تصمیمات آگاهانه تر و تخصیص بهتر منابع برای محافظت از گونه های دریایی در معرض خطر را ترویج می کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Ecosphere منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: gilmorehealth
 

خروج از نسخه موبایل