راهکارهای مادرانه برای مدیریت تعطیلات نوروز

به گزارش سیناپرس اردبیل، متخصصان تغذیه و سلامت خانواده همواره توصیه های متعددی برای بهبود سبک زندگی ارائه می کنند اما بسیاری از این توصیه ها توسط  افراد، نادیده گرفته شده و یا اجرا نمی شوند. 
این روزها و با توجه به تعطیلات عید نوروز، بیشتر خانواده ها دارای وقت مناسب برای سپری کردن زمان با یکدیگر هستند ولی در این شرایط همواره خطر مصرف زیاد غذاهای ناسالم نیز وجود دارد. با شنیدن این کلمات چه چیزی به ذهن شما خطور می کند: ورزش بیشتر، خوردن غذای خانگی، مصرف کمتر مخلفات غیر سالم، سپری کردن زمان با خانواده و…. 
مهم نیست که کدام مورد در میان موارد یاد شده برای شما اولویت بیشتری داشته باشد بلکه مهم اینجاست که تمامی موارد یاد شده به زندگی بهتر و سالم تر شما کمک خواهند کرد، در این یادداشت قصد داریم تا راهکارهایی برای دست یابی آسان تر به موارد یاد شده را ارائه کنیم.
–    الگو بودن بسیار ساده است، کودکان به سادگی الگوی غذایی شما را مورد تقلید قرار خواهند داد، کافیست تا موراد ساده ای را مورد توجه قرار دهید تا به راحتی الگوی مناسبی برای سلامتی فیزیکی کودک خود باشید، برای مثال می  توانید به جای شیرکاکائو از شیر استفاده کرده و یا به جای استفاده از آسانسور از پله ها برای رفت و آمد استفاده کنید. به جای چیپس و یا پفک به خوردن فرآورده های سالم مانند آجیل یا بستنی روی بیاورید، می توانید در میان وعده های خود به جای موارد سرخ کردنی از سبزیجات و میوه جات ارزان و ساده ای مانند هویج  استفاده نمایید.
–    بچه ها عاشق بالا رفتن از در و دیوار هستند ولی این موارد در خانه امکان پذیر نیست بنابراین بهترین گزینه ممکنه این است که عصر ها به همراه خانواده خود به پارک یا محیطی طبیعی بروید و عصرانه خود را نیز در همان محل به همراه خانواده صرف نمایید، به این ترتیب هیجان کودکان شما در محیطی  کنترل شده تخلیه خواهد شد، برای جذب اعضای خانواده به این مورد می توانید به بازی های جمعی  با توپ و یا ورزش هایی مانند والیبال، پینگ پنگ و بدینتون روی بیاورید تا هیجان  را به صورت خانوادگی تجربه کرده و حتی وعده کامل غذایی خود را پخته و به پیک نیک بروید، برای این کار نیازی نیست تا به خارج از شهر بروید بلکه در پارک محله خودتان نیز می توانید چنین کار ساده ای را به انجام برسانید.
–    سعی کنید تا به همراه خانواده برای موارد ساده تصمیم بگیرید، برای مثال در شرایطی که می خواهید ورزشی را برای خانواده در بیرون رفتن انتخاب نمایید، تمامی اعضای خانواده را جمع کرده و از نظر تمامی آنها مطلع شوید، این موضوع در تصمیمات کوچک  به راحتی می تواند حس استقلال را به کودکان شما القا کند در حالی که تصمیمات اصلی همچنان بر عهده پدر و مادرباقی خواهد ماند.
–    نکته نهایی این است که سعی کنید اهداف معقولی را برای خانواده خود در نظر بگیرید تا به سادگی از برنامه زده نشوند زیرا اهداف بیش از حد بزرگ و یا اهداف بیش از حد ساده به راحتی افراد را اشباع و یا از موضوع زده خواهد نمود. 

گزارش: مریم عالمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا