نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از موبایل را در کودکان مدیریت کنید

به گزارش سیناپرس اردبیل، متخصصان در مورد سلامت روانی و بدنی کودک تاکید می کنند که استفاده زیاد از وسایل دیجیتالی در روز باعث ایجاد مشکلات روانی و جسمی در کودک و یا نوجوان می شود. 
کودکان و نوجوانان امروزی از زمانی که چشم به این دنیا گشودند در کنار خود وسایل و ابزار مختلف و متنوع دیجیتالی و الکترونیکی دیده اند. پس نمی توان آنها را از استفاده این وسایل منع کرد. البته باید قبول کرد که این وسایل دیجیتالی در کنار نکات منفی، مفید نیز هستند و تنها کافی است که والدین بدانند که هم خود چگونه از آنها استفاده کنند و هم طرز درست استفاده کردن آنها را به کودک و یا نوجوان خود بیاموزند. 
پدر و مادرها باید در نظر داشته باشند که اگر وسیله ای دیجیتالی را برای فرزندشان تهیه می کنند استفاده درست و زمان بندی آن را نیز مشخص کرده و تاکید کنند که این قانون تغییر پذیر نخواهد بود. به طور مثال اگر کودک یا نوجوانی از بازی های یارانه ای استفاده می کند، زمان محدودی را برای استفاده از آن تعیین و کودک یا نوجوان نیز در کنار آن باید تکالیف مدرسه را به موقع و درست انجام دهد و کتاب خواندن و مطالعه را نیز در برنامه روزانه خود داشته و همچنین فعالیت های بدنی و جسمی را در کنار فعالیت های دیگر روزانه اش قرار دهد.
استفاده زیاد از وسایل دیجیتالی و تکنولوژی روز باعث بی قراری، آشفتگی و خشونت در کودکان و نوجوانان می شود. کارشناسان توصیه می کنند بهتر است والدین در طول شبانه روز، ساعتی را به عنوان ساعت بدون تکنولوژی به کودک یا فرزند خود معرفی کنند تا در آن ساعت به بازی یا سرگرمی با وسایلی به جز وسایل دیجیتالی بپردازد. کودک در این زمان می تواند کتاب بخواند، پازل بچیند، ورزش کرده، نقاشی بکشد و یا از هر سرگرمی دیگری که از تکنولوژی دور باشد، استفاده کند.
یکی دیگر از نکات منفی وسایل دیجیتالی و الکترونیکی، ایجاد اختلال در تخیل کودک است. در بررسی های انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شد که کتاب و کتاب خوانی تخیل انسان را بالا می برد در حالی که وسایل دیجیتالی در آن اختلال ایجاد کرده و آن را پایین می آورد.  
آزمایش های انجام شده  روی کودکانی که پیش از خواب از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی استفاده می کنند، نشان داده است که بیش از نیمی از این کودکان در طول روز با مشکلات یادگیری و کمبود انرژی روبه رو هستند. پژوهشگران تاکید کرده اند که استفاده از ابزار الکترونیکی پیش از خواب منجر به ایجاد اختلال در خواب فرد می‌شود چرا که نور ناشی از تماشای تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و یا هر دستگاه دیجیتالی که دارای مانیتور باشد، می‌تواند در روند طبیعی به خواب رفتن اختلال ایجاد کند. بهتر است که والدین وسایل الکترونیکی و دیجیتالی را در اتاق کودک و یا مکانی که کودک در آنجا می خوابد، قرار ندهند. دیگر اینکه حداقل یک ساعت تا نیم ساعت پیش از ساعت خواب کودک، استفاده از این وسایل را برای او منع کنند تا کودک با آرامش به خواب رود. 
متاسفانه در همه دنیا کودکان و نوجوانان زیادی موافق استفاده این وسایل در طول شب هستند و این مساله باعث بروز مشکلات رفتاری و روحی بسیاری در آنها می شود. والدین وظیفه دارند تا به طور منطقی و دوستانه این مساله رو با فرزند خود درمیان بگذراند و با برنامه ریزی درست به کودک یا نوجوان خود کمک کنند تا به طور صحیح از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی استفاده کند. 
قابل توجه است که یکی دیگر از مشکلاتی که وسایل الکترونیکی برای کودکان و نوجوانان و حتا بزرگسالان ایجاد کرده و می کند، بروز چاقی در آنهاست. کسانی که زیاد پای لپ تاپ و یارانه یا بازهای الکترونیکی می نشینند و از آنها استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری چاقی هستند چرا که فعالیت بدنی در این افراد بسیار کم می شود و این یکی از بزرگ مشکلات دوره تکنولوژی به شمار می شود.

گزارش: احسان محمدحسینی
 

خروج از نسخه موبایل