این کنه آفریقایی تا یک دهه بدون غذا زنده می ماند

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک گونه کنه از آفریقا در حال تغییر دانسته های دانشمندان در مورد این انگل های خونخوار است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که گونه‌ های کنه آفریقای شرقی می‌ توانند تقریباً یک دهه بدون تغذیه زنده بمانند و طول عمر آن ها ۲۷ سال است. 
مطالعات شگفت ‌انگیز جولیان شپرد (Julian Shepherd)، دانشیار علوم زیستی دانشگاه بینگهمتون، از مجموعه‌ ای از کنه‌ های آرگاس برومپتی را در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد، به دست آمده است. 
با وجود تمام شدن منابع غذایی این جانوران چند سال بعد، شپرد متوجه شد که کنه ها می توانند زنده بمانند و حتی پس از مرگ نرها، ماده ها به صورت غیرجنسی تولید مثل کنند! در واقع، فرزندان کنه‌ های اصلی امروزی برای بیش از ۴۵ سال بعد، هنوز زنده و در حال تولید مثل هستند!
کنه آرگاس برومپتی با گونه معمولی کنه ای که ممکن است در ماه های تابستان در سرتاسر آمریکا مشاهده شود، یکسان نیست. گونه های کنه آمریکایی دارای صفحه سختی در پوست خود هستند، در حالی که آرگاس برومپتی پوستی نرم و چرمی دارد. به گزارش سیناپرس، گونه آفریقایی نیز کمتر نفخ کرده، سریعتر غذا خورده و بیشتر از سایر کنه ها از خون تغذیه می کند. 
شپرد توضیح می دهد: من همیشه شیفته انطباق موجودات با محیط خود هستم. در این مورد، یک محیط خشک و تقریباً بدون دسترسی به آب برای مدت طولانی و یک سبک زندگی که باید برای فواصل بسیار طولانی و بدون غذا با آن رو به رو شد، وجود داشت.  
شپرد در ابتدا شش کنه ماده بالغ، چهار کنه نر و سه کنه کوچک دریافت کرد. تا سال ۱۹۸۴، این کنه ها در آزمایشگاه محقق از خرگوش، موش و موش تغذیه می کردند، اما شپرد در نهایت استفاده از حیوانات آزمایشگاهی را متوقف کرده و منبع غذایی کنه ها را از بین برد. 
با وجود کمبود خون، کنه ها چهار سال دیگر بدون تغذیه زنده ماندند. به گزارش سیناپرس، در آن مرحله، همه نرها مردند و ماده ها بدون غذا یا شریک جنسی به زندگی خود ادامه دادند. شپرد متوجه شد که کنه های ماده چهار سال دیگر بدون غذا زنده می مانند! 
بنابراین، هشت سال پس از حذف منبع غذایی کنه‌ ها، شپرد دوباره خون را برای این کنه ها در دسترس قرار داد. این مسئله منجر به کشف دیگری از ویژگی شگفت ‌انگیز کنه آرگاس برومپتی شد. به نظر می رسد حداقل یکی از کنه های ماده قادر به تخم گذاری و تولید مثل غیرجنسی یعنی بدون شریک جنسی بوده است. در واقع این موجود قادر به ذخیره اسپرم در مدت طولانی بدون وجود نر بوده است. قابل توجه است که تخم های این کنه ماده حاوی کنه‌ های نر و ماده بوده که هنوز در سال ۲۰۲۲ زنده هستند. به گزارش سیناپرس، این تحقیقات همچنین نشان می دهد که کنه آرگاس برومپتی قادر است آب و انرژی را برای مدت طولانی بدون منابع حیاتی حفظ کند.
شپرد توضیح می‌ دهد: تحقیق در مورد چگونگی تسلط موجودات بر چنین چالش‌ هایی می ‌تواند به درک چگونگی مدیریت سایر موجودات، از جمله انسان، در چالش ‌های مشابه کمک کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا