نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محیط زیست جهان در حال رسیدن به نقطه بی بازگشت است

به گزارش سیناپرس اردبیل، در روزهای اخیر هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی ششمین گزارش ارزیابی خود را منتشر کرد. نتایج این مطالعه تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد اثرات تغییرات آب و هوایی حاوی مواردی هشدار دهنده است. این گزارش خاطرنشان کرد که اگر بشریت برای کنترل گازهای گلخانه ‌ای اقدامات بیشتری انجام ندهد، جهان در سال‌ های آینده شاهد مشکلات زیست‌ محیطی غیرقابل برگشتی است.
این مطالعه تقریباً  ۴ هزار صفحه ای تعدادی هشدار جدی ارائه داده و می گوید که زمین به سمت سطوح بالاتر دریاها پیش می رود، جزایر ناپدید می شوند و گرمای خفه کننده که برخی از نقاط جهان را غیرقابل سکونت می کند در پیش است.
این گزارش بر اساس سال ها تحقیق و هزاران مطالعه آکادمیک، می گوید که تغییرات آب و هوایی در حال حاضر با سرعتی شتابان اتفاق می افتد و سیاره را به سمت شرایط سخت تر سوق می دهد.
هوسونگ لی، رئیس هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در بیانیه ای گفت: این گزارش یک هشدار هولناک در مورد عواقب عدم اقدام است. یافته های پژوهشگران نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی یک تهدید جدی و فزاینده برای رفاه و یک سیاره سالم ما است. اقدامات امروز ما نحوه سازگاری مردم و واکنش طبیعت به افزایش خطرات آب و هوایی را شکل می دهد.
این گزارش هشدار می دهد که طی دو دهه آینده، دمای جهانی ممکن است 2.7 درجه فارنهایت افزایش یابد که این امر می تواند منجر به اثرات شدیدی شود که برخی از آنها غیرقابل برگشت خواهند بود به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود مرگ و میر ناشی از گرمای شدید، سوء تغذیه و آلودگی، به ‌ویژه در میان کشورهای کم ‌درآمدی که سهم کمی در اصلاحات آب و هوایی دارند، به گونه خطرناکی افزایش یابد.
در این مطالعه آمده است: شواهد علمی نشان می دهد تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای رفاه انسان و سلامت سیاره‌  است. متاسفانه باید پذیرفت که فعالیت‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی مرتبط با انسان، بحران پیش رو را تسریع کرده و شناسایی خطر، اولین گام در انجام اقدام برای کاهش بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی است.
این گزارش همچنین می افزاید: جامعه انسانی بر اکوسیستم ها تأثیر گذاشته و می تواند آنها را احیا و حفظ کند. 
به گزارش سیناپرس اردبیل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اولین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در تابستان گذشته را آژیر قرمزی برای بشریت خواند. وی روز گذشته او خواستار تلاش بیشتر برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی شد.
او در بیانیه ‌ای گفت: نزدیک به نیمی از بشریت در منطقهمناطق تحت خطر آلودگی کربن کنترل نشده زندگی می کنند. ما برای مقابله با این واقعیت جدید به اقداماتی فوری و سریع نیاز داریم و هر نوع تاخیر در این واکنش به معنای مرگ است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi

خروج از نسخه موبایل