نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه باید بحران طلاق را مدیریت کرد؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، رعایت برخی نکات ساده به زوجین کمک می کند تا بتوانند با کمترین مشکلات روانی و عاطفی، بحران طلاق را پشت سر بگذارند. این نکات به زوجین کمک می کند تا از فرزندان خود محافظت کرده و خانواده خود را به سمت آینده ای سالم هدایت کنند. این نکات عبارتند از:
1. اگر به دقت به همه جنبه های طلاق فکر نکرده اید، وارد این مقوله نشوید. زوجین باید اطمینان داشته باشند که هر دو نفر بر این تصمیم  مصر هستند. 
2. در روند قانونی اجرای طلاق، عجله نکنید. مدارک پشتیبانی مورد نیاز خود را تهیه کنید. باید توجه داشت که هر نوع طلاق، حتی طلاق توافقی، یک بحران در زندگی محسوب می شود. برای پشت سر گذاشتن این دوران استرس زا، باید با دوستان، خانواده و شاید درمانگر خود ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید هر نوع طلاقی متفاوت است و توصیه می شود قبل از اینکه وارد روند قانونی طلاق شوید، به خودتان زمان کافی بدهید تا با احساسات خود کنار بیایید.
3. نحوه محافظت از فرزندان خود را در نظر بگیرید. شما و همسرتان علی رغم تمامی اختلافاتی که منجر به اخذ تصمیم جدایی شده است، در مورد یک چیز توافق دارید: هر دوی شما فرزندانتان را دوست دارید. از همسرتان بخواهید برای طلاق با شما همکاری کند تا فرزندانتان را از آسیب های بد ناشی از طلاق محافظت کنید. سعی کنید روی فرزندان خود تمرکز کنید و احساسات خود  شامل غم، ترس، عصبانیت و غیره را به آن ها منتقل نکرده و این مشکلات را با دوستان نزدیک یا مشاور خود حل کنید.
4. فرزندان خود را بین پدر و مادر قرار ندهید. برخی از والدین در حین و پس از طلاق به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از فرزندان خود به عنوان پیام رسان، جاسوس، معتمد یا متحد استفاده می کنند. اجازه دهید فرزندانتان هر دوی شما را دوست داشته باشند زیرا مطالعات مختلفی نشان داده است که این امر به بچه ها کمک می کند تا در دراز مدت انعطاف پذیرتر و سالم تر باشند. آنها را مجبور نکنید تصمیم بگیرند که کدام یک از شما قربانی طلاق است یا مقصر است. آنها شایسته والدینی هستند که به یکدیگر احترام می گذارند. 
5. آماده سازش در مذاکرات خود باشید. از یک فرآیند خارج از دادگاه مانند میانجیگری یا مشاور استفاده کنید که به شما کنترل بیشتری بر تصمیمات و نتیجه مذاکراتتان می دهد. تعداد بسیار کمی از طلاق ها واقعاً به دخالت دادگاه نیاز دارند، اگرچه برخی از افراد درگیر با طلاق دارای تعارض بالا نیاز به تصمیم گیرنده بیرونی دارند. به گزارش سیناپرس، روی چیزهایی تمرکز کنید که برای شما مهم است و برای گوش دادن و درک آنچه برای همسرتان اهمیت دارد، آماده باشید. برای ایجاد توافق نامه هایی که برای هر دوی شما و همچنین برای فرزندانتان مفید باشد، با یکدیگر همکاری کنید. 
6. آرامش خود را حفظ کنید و زمانی که احساس می کنید عصبی هستید، حرفی نزده و تصمیمی نگیرید. در این شرایط سعی کنید کمی استراحت کنید. به یاد داشته باشید که توافق شما ممکن است از دیدتان منصفانه به نظر نرسد زیرا تصور هر کسی  از عادلانه بودن، متفاوت است. در عوض روی آنچه قابل قبول است تمرکز کنید.
7. روشی را برای به اشتراک گذاشتن زمان فرزندپروری که واقع بینانه بوده و برای همه خانواده مفید باشد، ایجاد کنید. بچه‌ها معمولاً وقتی مجبورند بین دو خانه رفت و آمد کنند دچار مشکل می شوند، بنابراین کار را برای آنها راحت‌تر کنید. در حالی که تماس مکرر با والدین ایده آل است، انتقال بیش از حد بین محل سکونت پدر و مادر می تواند برای بچه ها سخت باشد. به همین دلیل بهتر است برنامه ای متناسب با سن فرزندان خود پیدا کنید. برای ارزیابی مجدد برنامه زمانی که برای شما یا فرزندانتان خوب کار نمی کند، آماده باشید. اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما در هر  دو خانه ، وسائل مورد نیاز خود را دارند  تا مجبور نباشند هر بار با چمدان جابجا شوند. در صورت امکان سعی کنید مسکنی پیدا کنید که نسبتاً نزدیک به خانه همسر سابقتان دیگرشان باشد. 
8. پس از طلاق، روی رابطه خود با همسر سابقتان کار کنید. به این موضوع به عنوان یک شراکت دو نفره در نگهداری فرزندانتان نگریسته و به خاطر داشته باشید نیازی نیست پس از طلاق به همسر سابقتان به چشم دشمن نگاه کنید، به هر حال وی مادر یا پدر فرزندان شما محسوب شده و در این زمینه باید با یکدیگر همکاری کداشته باشید.
9. راه هایی برای برقراری ارتباط بدون درگیری با همسر سابقتان پیدا کنید. می توانید برای برنامه ریزی بهتر از یک تقویم مشترک استفاده کرده و فقط برای تدارکات یا مواقع اضطراری با هم تماس گرفته یا پیام بدهید. به گزارش سیناپرس، برای بررسی وضعیت بچه ها یا روشن کردن تغییرات در برنامه، برای بررسی وضعیت بچه ها به طور منظم با همسر سابقتان برنامه ریزی کنید.
10- سعی کنید اگر شرایط طرف مقابل از نظر روحی و روانی مناسب نیست، مستقیماً وارد قرار ملاقات با همسر سابقتان نشوید. در این شرایط ممکن است وی واکنش شدیدی به دیدن شما نشان دهد و این مساله مطلقا برای فرزندانتان مناسب نخواهد بود. 
11. سعی کنید روی آینده متمرکز شده و به اهداف خود فکر کرده و برای رسیدن به آن اهداف گام بردارید. به این دوره زندگی خود به عنوان یک فرصت جدید برای رشد و تغییر فکر کنید. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: psychologytoday
 

خروج از نسخه موبایل