نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی قدیمی ترین دانشگاه دولتی با قدمت ۲۴۰۰ سال

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از باستان شناسان و پژوهشگران مؤسسه استانی آثار فرهنگی و باستان شناسی چین اعلام کردند که ویرانه های اولین مؤسسه آموزش عالی در چین باستان که در سال ۳۷۴ قبل از میلاد ساخته شده بود، در شهر زیبو منطقه لینزی در استان شاندونگ واقع در شرق چین کشف کرده اند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد این دانشگاه دولتی با نام آکادمی جیکسیا (Jixia Academy) شناخته شده و شواهد تاریخی نشان می دهد این مجموعه علمی توسط ایالت چی در دوره جنگ های گسترده داخلی بین استان های چین در فاصله سال های ۲۲۱- ۴۷۵ قبل از میلاد تأسیس شد.
پژوهشگران معتقدد این مجموعه، یک مؤسسه دولتی آموزش عالی با نقش های متعدد مانند مؤسسه تحقیقاتی، دانشگاه و اتاق فکر بود و بیش از ۱۵۰ سال به فعالیت خود ادامه داده است.
بر اساس گزارش های باستان شناسی منتشر شده در این رابطه، مجموعه ساختمانی فوق  پس از انجام یک پروژه کاوش پنج ساله کشف شده و مستندات و سوابق تاریخی نیز انتساب این ویرانه ها را به آکادمی جیکسیا تایید می‌ کند.
به گزارش سیناپرس، گفتنی است در این حفاری ها چهار ردیف پی ساختمان یافت شده است که در پهن ترین حالت آن از شرق به غرب حدود ۲۱۰ متر و از شمال به جنوب ۱۹۰ متر طول داشته و مساحت کلی آن نزدیک به ۴۰ هزار متر مربع است. به گفته باستان شناسان، این مکان به پایتخت باستانی چی متصل است و از بالا به صورت ذوزنقه ای راست زاویه دیده می شود.
ژنگ تونگ شیو، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی و  متولی موزه استانی شاندونگ  در این رابطه گفت: تاسیس آکادمی جیکسیا یکی از اصلاحات اساسی در ایالت چی بود که زمینه را برای یک روند اجتماعی جدید با گسترش فرهنگی و فکری بزرگ در آن زمان فراهم کرد. این کشف جدید برای انجام مطالعات بیشتر در مورد فرهنگ چین باستان، تاریخ تشکیل مراکز آکادمیک و دانشگاه ها اهمیت زیادی دارد. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع:  english.news.cn

خروج از نسخه موبایل