نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این ستاره از برخورد دو ستاره مرده تشکیل شده است

به گزارش سیناپرس اردبیل، با وجود تعداد زیادی ستاره در کهکشان ما، مطمئناً انواع مختلفی از آنها وجود دارد که همچنان ما را با تفاوت‌ هایشان شگفت ‌زده کرده و دائماً مدل ‌های ستاره شناسان را در مورد چگونگی شکل‌ گیری ستاره ها به چالش می‌کشند. به تازگی دسته جدیدی از ستارگان توسط دکتر کلاوس ورنر از دانشگاه توبینگن کشف شد که سطح آن ها با مواد متفاوتی از آنچه انتظار می رفت پوشیده شده اند.
این مواد محصول جانبی سوختن هلیوم هستند که به شکل کربن و اکسیژن دیده می شوند. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که یک ستاره شروع به استفاده از هلیوم به عنوان سوخت برای واکنش های همجوشی خود می کند. معمولاً این اتفاق در هسته ستاره به جای پوسته بیرونی آن رخ می دهد و این ویژگی، ستاره های فوق را منحصر به فرد می کند. محققان همچنین دریافتند تنها ستارگان پیر که ذخایر هیدروژن خود را تمام کرده اند، هلیوم می سوزانند.
در همین راستا تیمی از موسسه اخترفیزیک لاپلاتا، به سرپرستی دکتر میلر برتولامی، به بررسی این پدیده پرداخته و تلاش کرده اند برای این سوال پاسخی ارائه کنند که چرا ستارگان چنین ویژگی ‌های منحصربه ‌فردی دارند. شواهد نشان می دهد این ستاره های نادر از ادغام دو ستاره کوتوله سفید تشکیل شده‌اند. کوتوله‌های سفید معمولاً دارای پوسته‌های کربن و اکسیژن هستند که در این ستاره‌های فعال مشاهده می‌ شوند. 
به گزارش سیناپرس، در موارد بسیار خاص و در جرم های دقیق، یک کوتوله سفید غنی از هلیوم می تواند با یک کوتوله غنی از کربن و اکسیژن ادغام و به انواع ستاره هایی منجر شود که اخیراً پیدا شده اند. دکتر برتولامی و تیمش مدلی ابداع کردند که می تواند این موضوع را توضیح دهد، اما پدیده فوق باید با داده های بیشتری آزمایش شود.
در خاتمه گفتنی است هر گونه پیشرفت در مدل ‌سازی ادغام ستاره ‌ای ، دارای اهمیت زیادی در فیزیک کیهانی بوده و هر داده‌ ای که بینشی در مورد این پیشرفت‌ها ارائه دهد نیز از سوی جامعه علمی استقبال می ‌شود.  در حال حاضر و بر اساس کشف این ستاره جدید،  اخترشناسان دسته کاملی از ستارگان جدید و نظریه‌ هایی در مورد شکل ‌گیری آن‌ ها دارند که باید مطالعات جدیدی در این رابطه انجام دهند. مطمئناً انواع بیشتری از ستارگان در کهکشان ما وجود دارد که سؤالات مشابهی در مورد شکل گیری ستاره ها ایجاد می کنند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: universetoday

خروج از نسخه موبایل