نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش قدرت سیستم ایمنی با کنترل احساسات

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیستم ایمنی قوی ترین سد دفاعی انسان در برابر بیماری ها و مشکلات جسمانی است و در این میان کنترل برخی رفتارهای احساسی می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود. نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد نشان می دهد افرادی که در مواجهه با تحریکات خونسرد یا شاد هستند، کمتر در معرض خطر التهاب قرار می گیرند. از نظر پزشکی، التهاب بخشی از پاسخ بدن به مواردی مانند عفونت و زخم است. التهاب مزمن می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سرطان، بیماری قلبی و چاقی شود. به عبارت دیگر، این واکنش به استرس است که مهم است نه خود استرس.
استرس های معمولی روزمره شامل مواردی مانند مشاجره با خانواده، دوستان یا همکاران، نگرانی های مداوم در مورد پول و نگرانی های مربوط به مراقبت از کودک است. در این میان توانایی مثبت ماندن در مواجهه با این نوع عوامل استرس زا حیاتی است.
نتایج مطالعات محققان نشان داد که این موضوع در زنان بیشتر نمود داشته و اگر زنان با افزایش استرس مقابله نکنند، در برابر التهاب آسیب پذیر هستند.
این یافته ها همچنین نشان داد التهاب  باعث مشکلات حافظه کوتاه مدت نیز می شود. نکته جالب این که با برطرف شدن پاسخ ایمنی التهابی به استرس، مشکلات ناپدید می شوند.
به گزارش سیناپرس، طی این مطالعه، محققان به بررسی و ثبت احساسات ۲۲۰ نفر طی یک دوره دو هفته ای پرداختند. نتایج نشان داد که هر چه خلق و خوی منفی افراد بیشتر باشد، سطح التهاب آنها نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر تفاوت جنسیتی مواجه با استرس تنها مذتبط با موضوع فوق نبوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش  نشان داد خلق و خوی مثبت با سطوح کمتر التهاب در مردان مرتبط بود.
دکتر جنیفر گراهام انگلند، نویسنده اول این مطالعه، تاکید کرد: احساسات می توانند تغییر کنند. از آنجایی که عاطفه قابل تغییر است ما در مورد این یافته ها هیجان زده هستیم و امیدواریم که در آینده تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین عاطفه و التهاب انجام شود که به نوبه خود ممکن است مداخلات روانی اجتماعی جدیدی را ترویج کند که سلامت را به طور گسترده ای ارتقا داده و به شکستن چرخه ای که می تواند منجر به التهاب مزمن، ناتوانی و بیماری شود کمک کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست امده از آن در مجله تخصصی Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: spring.org.uk

خروج از نسخه موبایل