آزمایشگاه کمومتریکس در اردبیل افتتاح شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، دکتر عبدالله برهانی فر رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاح آزمایشگاه کمومتریکس(Chemometrics) این دانشکده با بیان اینکه روش های محاسباتی کمومتریکس روش هایی مبتنی بر تجزیه و تحلیل آماری و ریاضی داده های شیمیایی هستند، گفت: این روش ها به عنوان روش هایی کارآمد برای خلاصه کردن اطلاعات مفید از یک سری داده­ مشخص و پیش بینی سری دیگر از داده­ ها، شناخته می­شوند.
وی افزود: داده های به دست آمده از روش های اندازه­ گیری کمی یا کیفی توسط تکنیک های آماری و ریاضی به کار رفته در روش های کمومتریکس به اطلاعات ارزشمندی تبدیل می شود که بر اساس این اطلاعات، آگاهی و دانش بر فرایند شیمیایی افزایش یافته و سبب فهم و درک درست و تصمیم گیری صحیح می گردد.
 وی با اشاره به اهداف راه اندازی این آزمایشگاه، گفت: استفاده از روش های کمومتریکس در تحلیل تجزیه و تفسیر نتایج و در فرایند آنالیز یک ماده از چنان اهمیتی برخوردار است که سال هاست یک گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شیمی تجزیه یا به عنوان یک رشته مستقل در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های بین المللی تدریس می شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مجلات معتبر در حوزه تخصصی آنالیز مواد شیمیایی مانند Analyst ، Analytical Chemistry، AOAC  و مجلات معتبر بین المللی در حوزه های تخصصی نیز مقالات و تحقیقات مرتبط با کمومتریکس را پوشش می دهند.
برهانی فر با بیان اینکه ژورنال­ های chemometrics and intelligent laboratory systems و Journal of Chemometrics به طور کاملا اختصاصی فقط در زمینه انواع روش های کمومتریکس و کاربرد آنها فعالیت می­ کنند، تصریح کرد: هدف استفاده از روش ­های کمومتریکس، بهبود بخشیدن به فرآیندهای اندازه ­گیری و استخراج اطلاعات شیمیایی مفیدتر از داده های اندازه ­گیری شده فیزیکی و شیمیایی می باشد.
رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: استفاده از روش­ های کمومتریکس به درک مکانیسم فرآیندهای مختلف شیمیایی، کشف و توسعه مواد جدید، کاهش هزینه­ های آزمایش­ های شیمیایی، افزایش دقت و صحت داده ­ها، صرفه­ جویی در زمان و هزینه­ ها، حفظ محیط زیست و توسعه زمینه های دیگر شیمی کمک بسیار زیادی می کند.
برهانی فر ادامه داد: همچنین هودهای کارآمد و به روز ضد خوردگی و دارای موتورهای مکنده­ قابل تنظیم بر روی سکوهای آزمایشگاهی در آزمایشگاه های شیمی دانشکده نصب شده است.
رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه کمومتریکس گروه شیمی و نصب و به روزرسانی هودها حدود شش میلیارد ریال هزینه شده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا