نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت داروی ضد کرونا در مطالعات آزمایشگاهی

به گزارش سیناپرس اردبیل، ساعاتی پیش و در پی انتشار آخرین نسخه مجله تخصصی Nature ، گزارشی در مورد موفقیت درمانی یک داروی جدید ضد کرونا منتشر شد که امیدها برای مهار کامل این بیماری را افزایش داده است. در حال حاضر همه گیری کرونا یک دغدغه جدی در سطح جهانی محسوب شده و نیاز فوری به داروهای ضد ویروسی ایمن و مؤثر برای درمان عفونت‌های ناشی از این ویروس وجود دارد. محققان در مطالعات خود دریافتند پروتئاز اصلی SARS-CoV-2، آنزیمی است که به تکثیر ویروس کمک می کند. طی تحقیقات جدید این آنزیم به عنوان یک هدف ضد ویروسی امیدوارکننده شناسایی شده است. بر این اساس چندین مهارکننده اصلی پروتئاز، فعالیت ضد ویروسی خود را در مدل ‌های کشت سلولی و مدل‌ های حیوانی برای SARS-CoV و SARS-CoV-2 نشان داده‌ اند.
طی این مطالعات، یوهان نیتز و همکارانش برای آزمایش اثر ضد ویروسی داروی PF-07321332 (PF-332)، آزمایش هایی را در مدل های سلولی و یک مدل حیوانی با انواع آلفا، بتا و دلتا ویروس کرونا انجام دادند. برای درک بهتر این اثر بخشی، پژوهشگران ابتدا آزمایش‌ هایی را روی سلول‌ های پستانداران و یک مدل سلول اپیتلیال اولیه مسیر تنفسی انسان برای مطالعه عفونت ویروس SARS-CoV-2 و آزمایش ترکیبات ضد ویروسی انجام دادند.
بررسی های انجام شده، فعالیت ضد ویروسی PF-332 را در برابر نوع آلفا تایید کرد. نویسندگان سپس اثربخشی PF-332 را در گروه های کوچک همسترهای طلایی آزمایش کردند. آنها دریافتند که همسترهای آزمایشگاهی که از طریق بینی با انواع بتا یا دلتا آلوده شده اند، پس از درمان خوراکی با PF-332 به مدت چهار روز متوالی، بهبود یافته و دیگر علائم بیماری را نشان نداده اند. به گزارش سیناپرس،  نویسندگان همچنین شش همستر را با نوع دلتا آلوده کردند و آنها را با شش حیوان غیر آلوده در یک محفظه نگهداری کردند. بررسی ها نشان داد همسترهایی که به مدت ۳ روز با PF-332 تحت درمان قرار گرفته بودند، نوع دلتا را به حیواناتی که درمان نشده بودند منتقل نکردند.
گفتنی است در حال حاضر داروی PF-332 برای استفاده در برخی کشورها تأییدیه اضطراری دریافت کرده است و نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که این یافته‌ها بر پتانسیل PF-332 به عنوان یک داروی ضد ویروسی امیدوارکننده برای درمان عفونت SARS-CoV-2 و محدود کردن انتقال و بهبود نتیجه بیماری تأکید می ‌کند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین نسخه مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: natureasia

خروج از نسخه موبایل