چگونه انگیزه خود را در زندگی حفظ کنیم؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، مردم انواع حالت های انگیزشی را در ذهن خود دارند  که بسیاری از آنها عملی نمی شوند. برای اکثر مردم، کارهایی که ما برای انجام آنها انگیزه داریم اما در برابرشان مقاومت می کنیم، احتمالاً بسیار بیشتر از کارهایی است که در نهایت انجام می دهیم. بنابراین، انگیزه فقط مربوط به عمل یا عدم اجرای یک عمل نیست، بلکه در مورد حالات روحی نیز صدق می کند. روانشناسان انواع و اقسام تئوری ها را در مورد اینکه چرا افراد کاری را انجام می دهند، ارائه کرده اند. از جمله  مهمترین این نظریه ها می توان به تئوری رانش، نظریه غریزه و نظریه انسان گرایانه اشاره کرد.
با این حال، حقیقت این است که ارزیابی انگیزه افراد کار دشواری است. به طور کلی برای انسان ها، تنها دو دلیل برای انجام هر کاری در زندگی وجود دارد:
۱-  خود شما آن را می خواهید: این انگیزه برای روانشناسان به عنوان انگیزه درونی شناخته می شود.
۲- چون شخص دیگری انجام آن را از شما می خواهد: که روانشناسان آن را انگیزه بیرونی می نامند.
اولین دسته از فعالیت های با انگیزه درونی ممکن است شامل مواردی مانند غذا خوردن، معاشرت، سرگرمی ها و رفتن به تعطیلات باشد. فعالیت‌های با انگیزه بیرونی اما ممکن است شامل کار کردن، مطالعه یا پر کردن ماشین ظرفشویی باشد.
به گزارش سیناپرس، همانطور که محققان برجسته حوزه انگیزه می گویند، سه عامل هستند که هسته اصلی انگیزه درونی محسوب می شوند، این موارد عبارتند از:

۱- صلاحیت (ما می خواهیم در چیزی خوب باشیم با این حال، چیزهایی که خیلی آسان هستند، به ما احساس شایستگی نمی دهند و باید به اندازه کافی سخت باشد.)

۲- خودمختاری (ما می خواهیم آزاد بوده و دوست نداریم تحت کنترل باشیم زمانی که افراد دارای مقداری آزادی هستند – حتی در محدوده‌های معین غیرقابل مذاکره – احتمال پیشرفت آن‌ها بیشتر است.) ۳- ارتباط ( به عنوان حیوانات اجتماعی، ما می خواهیم با افراد دیگر احساس ارتباط داشته باشیم )
مطالعات نشان می‌دهد که افراد بسته به اینکه در کجا برای رسیدن به یک هدف قرار دارند، به روش‌های مختلفی برای خود انگیزه ایجاد می ‌کنند. در آغاز، افراد با امید و آرزو برای رسیدن به هدف خود به خود انگیزه می دهند. به عنوان مثال، شخصی که می خواهد وزن کم کند ممکن است در مورد لباس هایی که می تواند بپوشد فکر کند. به گزارش سیناپرس،  روانشناسان به این پدیده، انگیزه ارتقا می گویند. انگیزه ارتقا،  افراد را افزایش می دهد تا بر امیدها و آرزوهای خود تمرکز کنند. این موضوع باعث می‌شود افراد به اهداف خود از نظر دستیابی به چیزی مثبت فکر کرده و افراد را به سمت استراتژی‌های اشتیاقی، رویکرد محور در تعقیب هدف سوق می‌دهد.
برخی از نکاتی که به شما در ایجاد انگیزه در شروع یک کار کمک می کند عبارتند از:
•    برای برداشتن اولین قدم ها به خود پاداش دهید
•    به نکات مثبتی که از تکمیل پروژه به دست خواهید آورد توجه کنید.
معمولا انسان ها هر چه افراد به هدف خود نزدیکتر می شوند، حالت تدافعی بیشتری پیدا می کنند. این چند نکته برای کمک به شما برای ایجاد انگیزه با نزدیک شدن به پایان یک موضوع می تواند مفید باشد:
•    مشکلاتی را که باید از آن ها اجتناب کنید فهرست کنید.
•    موانع رسیدن به هدف را بنویسید.
•    اگر اوضاع خیلی سخت شد به خودتان استراحت بدهید.
•    روی وظیفه خود برای به پایان رساندن پروژه و چرایی اهمیت آن تمرکز کنید.

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: spring.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا