شاد بودن باعث افزایش تندرستی می شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد شاد بودن افراد را سالم تر می کند. در این تحقیقات مشخص شد افراد بعد از تجربه شاد بودن به طور قابل توجهی بهبود شرایط روحی داشته  و کمتر احتمال داشت که مرخصی بگیرند.
طی این پژوهش، روان شناسان از تکنیک‌ های روان‌ شناختی استاندارد برای احساس خوشبختی در طول ۱۲ هفته استفاده کردند. نتایج این یافته ها نشان داد شرکت کنندگان متعاقباً احساس سلامتی بیشتری داشته و کمتر احتمال داشت دچار فرسایش کاری شوند. از سوی دیگر شرکت کنندگان در طول ۱۲ هفته شاهد  بهبود شرایط کاری، سلامتی و روابط اجتماعی خود بودند.
رویکردهایی که در طول مطالعه به افراد آموزش داده شد شامل افزایش احساس قدردانی، تمرکز بر نقاط قوت شخصی و یادگیری بیشتر و مقابله با حواس پرتی بود.
دکتر کوستادین کوشلو (Kostadin Kushlev)، نویسنده اول این مطالعه از  دانشگاه جرج تاون  در ایالات متحده گفت: اگرچه مطالعات قبلی نشان داده است که افراد شاد تر نسبت به همتایان خود که کمتر خوشحال هستند، سلامت قلبی عروقی و پاسخ‌ های سیستم ایمنی بهتری دارند اما تحقیقات ما یکی از اولین کارآزمایی ‌های تصادفی ‌سازی و کنترل‌ شده است که نشان می ‌دهد بهزیستی روان‌ شناختی حتی در بزرگسالان به طور کلی سالم نیز بر اثر شادی افزایش می ‌یابد. به این ترتیب می توان به طور قطعی اعلام کرد که شاد بودن می تواند برای سلامت جسمانی و روحی فواید متعددی داشته باشد.
به گزارش سیناپرس، این مطالعه شامل ۱۵۵ فرد ۲۵ تا ۷۵ ساله بود که نیمی از آنها در طول ۱۲ هفته روی افزایش شادی خود کار کردند. طی این مطالعه  سه تکنیک روانشناختی مختلف برای افزایش شادی به آنها آموزش داده شد.
اولین مورد، که آنها به مدت ۳ هفته روی آن تمرکز کردند، قرار دادن شخص خودشان به عنوان محور اصلی زندگی بود. این موضوع شامل شناسایی نقاط قوت، اهداف و ارزش های شخصی می شد. به عبارت دیگر، افرادی که نقاط قوت شخصی خود را شناسایی و تمرین می کنند ، معمولا کاری را انجام می دهند که در آن خوب و ماهر هستند و در نتیجه احساس شادی بیشتری دارند.
به گزارش سیناپرس، این شرکت کنندگان برای ۵ هفته بعدی روی موضوع آگاهی ذهن و تنظیم هیجان کار کردند.برای ۴ هفته آخر نیز افراد شرکت کننده در این مطالعه، شرایط اجتماعی خود را تقویت کرده و به دنبال راه هایی برای بهبود احساس قدردانی و افزایش تعاملات اجتماعی مثبت بودند.
دکتر کوشلو در این رابطه گفت: همه فعالیت ها ابزار های مبتنی بر شواهد برای افزایش رفاه ذهنی بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد که افراد گروه مداخله بعد از آن به طور قابل توجهی احساس شادی می ‌کردند و کمتر احتمال داشت که مرخصی بگیرند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی علوم روانشناسی یا journal Psychological Science منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا