بزرگترین یخچال طبیعی هیمالیا در حال نابودی است

به گزارش سیناپرس اردبیل، طبق تحقیقات جدید دانشگاه مین Maine)) ، یخچال طبیعی موسوم به South Col در هیمالیا در ۲۵ سال گذشته حدود ۵۵ متر ضخامت خود را از دست داده است.
نتایج این مطالعه بر اساس روش تاریخ‌ گذاری کربن نشان می‌دهد که لایه بالایی یخ حدود ۲ هزار سال قدمت دارد. این موضوع نشان می‌ دهد یخچال فوق با سرعتی ۸۰ برابر بیشتر از زمانی که برای تشکیل آن صرف شده، نازک می ‌شود.
پل مایوسکی، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی درباره شرایط یخچال South Col ، گفت: با توجه به شرایط فعلی گرمایش زمین و سرعت بالای ذوب، South Col احتمالاً ظرف چند دهه آینده ناپدید می شود. این موضوع بسیار مهم بوده و باید به آن توجه کرد.
گفتنی است یخچال طبیعی South Col حدود ۷ هزار ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و حدود یک کیلومتر پائین تر از قله اورست،  بلندترین کوه جهان قرار دارد. مطالعات محققان نشان می دهد که سایر یخچال‌های هیمالیا نیز با سرعتی زیاد در حال ذوب شدن هستند.
به گفته کارشناسان، با کوچک شدن یخچال‌ها، صدها دریاچه در دامنه ‌های کوه‌ های هیمالیا شکل گرفته‌ اند که می‌ توانند منجر به تغییر شرایط اقلیمی شده و در نهایت باعث بروز سیل های شدید شود.
کامی ریتا شرپا، کوهنورد نپالی، که از سال ۱۹۹۴ تاکنون ۲۵ بار به اورست صعود کرده است، روز شنبه اعلام کرد که از نزدیک شاهد تغییراتی در کوه بوده است. اکنون ما به وضوح می بینیم که سنگ های کوهستان در مناطقی که قبلاً به صورت دائمی با برف پوشیده شده بود، نمایان شده است. این شرایط نه فقط در اورست، بلکه در کوه های دیگر نیز یکسان بوده و همه کوهستان ها برف و یخ خود را از دست می دهند. این موضوع بسیار نگران کننده است.
به گزارش سیناپرس، یخچال های طبیعی هیمالیا یک منبع آب حیاتی برای جمعیتی نزدیک به دو میلیارد نفری است که در اطراف کوه ها و دره های رودخانه های زیر آن زندگی می کنند.
این یخچال ها همچنین ده مورد از مهم ترین سیستم های رودخانه ای جهان را تغذیه کرده و به تامین غذا و انرژی میلیاردها نفر کمک می کنند. به گفته دانشمندان سازمان ملل و متخصصین در حوزه آب و هوا، تأثیرات تغییرات آب و هوایی مرتبط با آب در حال حاضر روزانه توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان تجربه می شود.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: livemint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا