جمعیت ببرهای سیبری در حال احیا شدن است

به گزارش سیناپرس اردبیل، ببر سیبری یکی از گونه های در خطر انقراض جانوری محسوب می شود که از سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست قرمز موجودات و گونه های در خطر انقراض قرار گرفته است و به همین دلیل کشورهای روسیه و چین در نظر دارد با اجرای برنامه های ویژه ای از انقراض این گونه منحصر به فرد گربه سانان که در میان پنج نوع ببر موجود در جهان از همه بزرگتر بوده و جثه قوی تری دارد ، جلوگیری کنند. 
در حال حاضر نسل ببر  سیبری رو به انقراض بوده و گزارش های پیشین نشان می داد که تنها پانصد ببر سیبری در جهان وجود دارند که بیشتر آن ها در روسیه زندگی می کنند و تعدادی نیز در مناطق مرزی چین و شمال شبه جزیره کره وجود دارند. بر اساس تحقیقات جانورشناسان چینی، حداکثر ۱۸ الی ۲۲ ببر سیبری در چین وجود دارند که عمدتا در مناطق مجاور مرز روسیه زندگی می کنند. 
در همین راستا دولت روسیه در نظر دارد سرشماری گسترده ای از جمعیت ببر آمور در مناطق پریمورسکی و خاباروفسک، منطقه خودمختار یهودیان و منطقه آمور در آینده نزدیک انجام دهد.
 الکساندر کوزلوف، وزیر منابع طبیعی روسیه، در این رابطه گفت که حیوانات با استفاده از ردیابی، تله های دوربین و تجهیزات ویدئویی در مساحتی بالغ بر ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع طی سپتامبر امسال شمارش خواهند شد.
وی در ادامه توضیحاتش افزود: طی چند روز آینده مرحله سوم سرشماری جامع ببر آمور پس از مراحل مقدماتی فصلی و مرحله سرشماری همزمان آغاز می شود. هم اکنون سرشماری این ببرها در مناطق پریمورسکی و خاباروفسک، و منطقه آمور شمارش شده است. در این طرح ببرها بر اساس ردپا و اثر پنجه شان شناسایی و تشخیص داده می شوند اما البته در سرشماری از تله‌های عکس و فیلم، دوربین‌ها و سایر تجهیزات نیز استفاده می‌شود.
به گفته وزیر، نتایج نهایی سرشماری جامع تا شهریور سال آینده آماده خواهد شد.
برخلاف پایش سالانه ای که بر روی تقریباً یک پنجم زیستگاه طبیعی ببر انجام می شود، سرشماری ببرهای آمور هر ده سال یک بار انجام می شود. سرشماری کنونی برنامه ریزی نشده بوده و به دلیل کاهش تعداد گرازها در برخی از نقاط زیستگاه ببرها ناشی از شیوع تب خوکی آفریقایی که به طور مستقیم بر تعداد و گسترش ببرها تأثیر می گذارد، تصمیم به برگزاری آن گرفته شد.
ببرهای آمور که ببرهای سیبری نیز نامیده می شوند، بزرگترین گونه ببر جهان هستند که عمدتاً در سرزمین های خاور دور روسیه زندگی می کنند. این ببرها در لیست قرمز گونه های در معرض خطر قرار دارند. طبق آخرین داده ها، تا ۶۰۰ ببر در مناطق منطقه فدرال خاور دور حضور دارند که نسبت به گذشته با افزایش اندکی مواجه شده است. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا