نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به کودکان قبل از سه سالگی بادام زمینی بدهید

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دریافتند که گنجاندن محصولاتی مانند بادام زمینی به کودکان زیر سه سال و افزایش تدریجی این خوراکی ها در رژیم غذایی آن ها منجر به تحمل بیشتر نسبت به عوامل حساسیت زای رایج می شود. در این مطالعه ۱۴۶ کودک نوزاد تا سه ساله به مدت دو سال و نیم از نظر داشتن حساسیت مورد بررسی قرار گرفتند.
از این گروه، به ۹۶ نفر هر روز پودر پروتئین بادام زمینی داده شد که دوز آن به تدریج به معادل ۶ بادام زمینی افزایش یافت و سایر کودکان آرد جو دریافت کردند. بررسی های بعدی نشان داد میزان آلرژی ۲۰ نفر از کودکانی که پودر بادام زمینی دریافت کردند، روز به روز کمتر شده و شش ماه پس از پایان درمان، هیچ واکنش آلرژیکی در آن ها رخ رخ نداد در حالی که این اتفاق تنها برای یک نفر از کودکانی که آرد جو مصرف کرده بودند افتاد.
به گفته پژوهشگران، شش ماه پس از درمان، کودکان در حال بهبودی توانستند دوز معادل ۱۶ بادام زمینی را تحمل کنند. در این میان ۲۰ کودک دیگر که پودر بادام زمینی دریافت کردند نیز نشانه های حساسیت زدایی را از خود بروز داده  و آستانه آلرژی بالاتری داشتند اما در مرحله بهبودی در نظر گرفته نشدند.    این کودکان شش ماه پس از پایان درمان دوز معادل بین ۶ تا ۱۲ بادام زمینی را تحمل کردند. نکته جالب این که کوچکترین کودکان در این مطالعه اغلب بهبودی را تجربه کردند و بهترین نتایج در کودکان زیر ۱۲ ماه بود. استیسی جونز یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره یافته های فوق می گوید: مداخلات خیلی زودهنگام ممکن است بهترین فرصت را برای دستیابی به بهبودی فراهم کند.
 به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه، آلرژی به بادام زمینی دو درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد. در این شرایط، کودکان مبتلا باید از خوردن بادام زمینی خودداری کرده و آدرنالین تزریقی خود را برای مبارزه با شوک های آلرژیک در دسترس داشته باشند که در صورت مواجهه تصادفی می تواند کشنده باشد.
 وسلی بورکز، از دیگر پژوهشگران تیم تحقیقاتی فوق در این رابطه گفت: هیچ گزینه درمانی برای بهبود این نوع حساسیت در بزرگسالی وجود ندارد و این مشکل می‌ تواند آزادی‌ های کودکان مبتلا به آلرژی به بادام ‌زمینی را محدود کند، به‌ ویژه وقتی صحبت از رفتن به مهد کودک یا مدارس و مکان‌های عمومی است که دسترسی به یک رژیم غذایی ایمن دشوار خواهد بود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: bssnews

خروج از نسخه موبایل