نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چینیان باستان گلف بازی می کردند

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از پژوهشگران باستان شناس دانشگاه پینگ دینگ شان (Pingdingshan)  در استان هنان واقع در مرکز چین بیش از هزار توپ سرامیکی را در کاوش های خود  پیدا کرده اند که در یک بازی مشابه گلف در چین باستان استفاده می شد.
گفتنی است در این مطالعات علاوه بر این توپ های سرامیکی، همچنین چندین قالب توپ و توپ های سرامیکی نیمه کاره نیز کشف شده است که نشان دهنده گستردگی ساخت تجهیزات این بازی است.
به گفته باستان شناسان، این آثار مربوط به یک بازی باستانی به نام "چویوان" در زبان چینی است که ویژگی‌ های مشترکی با بازی گلف مدرن دارد. در این بازی نیز قوانینی مانند تلاش برای رساندن توپ ‌ها به سوراخ با استفاده از چوب وجود دارد و از این رو در میان باستان شناسان به عنوان بازی گلف باستانی چین شناخته می ‌شود.
بیشتر توپ های کشف شده در این مطالعات دارای قطر حدود ۵ سانتی متر بوده و از سفال یا چینی ساخته شده از خاک کائولین درست شده اند. گفتنی است برخی از آنها با فرورفتگی هایی که به موازات گودی های توپ های گلف مدرن هستند تزئین شده اند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد قدمت این آثار به دوران سلسله تانگ (۶۱۸ -۹۰۷ میلادی) برمی ‌گردد و تاکنون بیش از ۱۸۰۰ توپ از این دست که در سلسله‌ های تانگ، سونگ و یوان ساخته شده‌ اند توسط باستان شناسان شناسایی شده اند. لازم به توضیح است که بیشتر این توپ ها در کوره های چینی سازی باستانی این شهر کشف شدند.
به گزارش سیناپرس، کوی لکوان (Cui Lequan) سرپرست این تیم مطالعاتی و پژوهشگر موسسه تحقیقاتی مرکز توسعه فرهنگ ورزشی چین که زیر نظر اداره کل ورزش این کشور فعالیت می کند درباره یافته فوق گفت: این اولین بار است که در حفاری های چین، توپ های بازی چویوان در این حجم گسترده کشف می شود. این شواهد نشان می دهد بازی گلف در چین ریشه داشته و محققان با کمک این شواهد می توانند به بررسی تاریخچه این ورزش بپردازند.
منطقه پینگ دینگ شان که بین دو پایتخت باستانی Luoyang و Kaifeng واقع شده است، در دوران باستان دارای صنعت صنایع دستی چینی بسیار توسعه یافته بود. کوی در این رابطه گفت: احتمالاً این منطقه یک پایگاه بزرگ تولید توپ های بازی گلف باستانی چین بود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: english.news.cn

خروج از نسخه موبایل