نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چین و روسیه در ماه پایگاه فضایی می سازند

به گزارش سیناپرس اردبیل، ماه دارای منابعی غنی از مواد معدنی است و از سوی دیگر ساخت یک پایگاه فضایی در ماه می تواند به عنوان کلید اجرای برنامه سفرهای طولانی تر فضایی محسوب شود. به همین دلیل طی سال های گذشته کشورهای مختلفی در تلاش برای اعزام کاوشگر و ساخت پایگاه در ماه بوده اند. در همین راستا کشورهای چین و روسیه که دو کشور پیشرو و صاحب فناوری در حوزه مطالعات فضایی محسوب می شوند، در حال امضای توافقنامه ای هستند که بر اساس آن قرار است در ماه یک پایگاه مشترک فضایی ساخته شود.
بر این اساس آندری دنیسوف سفیر روسیه در چین روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که توافقنامه بین دولت های روسیه و چین برای همکاری در ایجاد ایستگاه قمری آماده است و این قرارداد احتمالا به زودی امضا خواهد شد. وی در ادامه توضیحات خود  یادآور شد که از همه کشورها برای مشارکت در راه اندازی ایستگاه بین المللی قمری دعوت شده است.
این مقام سیاسی کشور روسیه در ادامه توضیحاتش افزود: تا آنجا که من می دانم، امروزه توافق نامه های مختلفی در زمینه تحقیقات خاص در مرحله امضا است. چنین قرارداد هایی با یازده کشور و سازمان بین المللی از جمله با سازمان های تحقیقاتی داخل روسیه امضا شده است.
به گزارش سیناپرس، در حال حاضریک چارچوب قانونی مشخص در این زمینه موجود است و چارچوب فوق شامل یک برنامه طولانی مدت همکاری است. رسانه ‌های چینی قبلاً گزارش دادند که این برنامه پروازهای بدون سرنشینی را پیش ‌بینی می ‌کند و به دنبال آن یک ایستگاه قمری در حدود سال ۲۰۳۵ راه ‌اندازی می ‌شود.
گفتنی است به باور کارشناسان همکاری های روسیه و چین در حوزه فضانوردی به خوبی و ثمربخش در حال توسعه است. این اتحاد فضایی می تواند باعث بر هم خوردن توازن قدرت در عرضه توسعه علوم فضایی به نفع این دو کشور شرقی در برابر ایالات متحده شود که همواره یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه محسوب می شد.
در خاتمه لازم به توضیح است که در حال حاضر، روسیه و چین تحت برنامه همکاری در فضای ماورای جو برای سال ۲۰۲۲ در حال تعامل هستند و قرار است یک برنامه پنج ساله جدید در این رابطه رونمایی شود.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

خروج از نسخه موبایل