آلودگی هوا زنبورها را گمراه می کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد آلودگی هوا بر محصول دهی درختان میوه، گل ‌ها و سیستم گرده ‌افشانی تاثیر مخربی دارد. محققان انگلیسی برای بررسی این موضوع از تجهیزات ویژه برای کنترل سطوح دو آلاینده رایج هوا استفاده کردند که  شامل آلاینده های ناشی از  اگزوز خودروها  و ازن می شود. این بررسی ها در مزرعه‌ ای از گیاهان خردل انجام شده و محققان عملکرد حشرات گرده ‌افشان را در دو تابستان زیر نظر گرفتند.
رابی گرلینگ، سرپرست این پروژه، و استادیار اکولوژی کشاورزی در دانشگاه ریدینگ در این رابطه می گوید: ما بر اساس مطالعات آزمایشگاهی قبلی خود می دانستیم که دود ناشی از سوخت گازوئیل می تواند اثرات منفی بر گرده افشان حشرات داشته باشد اما در این مطالعات جدید، تأثیراتی در این زمینه یافتیم که بسیار چشمگیرتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم.
گفتنی است این مطالعات نشان داد در مزارع دارای آلودگی هوت گرده‌افشانی گل ها تا ۷۰ درصد کمتر بوده و حشرات  تا ۹۰ درصد کمتر از گل ها استفاده کرده و این حشرات در مجموع ۳۱ درصد کاهش گرده افشانی داشتند.
طبق مقررات ایالات متحده از نظر زیست محیطی ایمن، غلظت آلودگی در این مطالعه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در نظر گرفته شد که بسیار کمتر از سطح آلودگی واقعی در سراسر جهان است.
یافته‌ ها نشان می‌دهد که هوای کثیف با گل‌ ها واکنش نشان می‌ دهد و رایحه آن را تغییر داده و در نتیجه  پیدا کردن غذای حشرات مانند گرده و شهد را دشوارتر می‌ کند.
به گزارش سیناپرس، محققان در این رابطه گفتند این پژوهش، اولین مطالعه ای است که چگونگی تأثیر آلاینده های رایج بر گرده افشانی در جهان طبیعی را ارزیابی می کند.
جیمز رایالز، محقق دانشگاه ریدینگ، و از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: یافته ‌ها نگران ‌کننده هستند، زیرا این آلاینده‌ ها معمولاً در هوایی که بسیاری از ما هر روز تنفس می ‌کنیم، وجود دارند. ما می دانیم که این آلاینده ها برای سلامتی ما مضر هستند و ما کاهش قابل توجهی در تعداد و فعالیت گرده افشان ها مشاهده کردیم که این موضوع نشان می دهد پیامد های واضحی برای اکوسیستم های طبیعی که ما به آنها وابسته هستیم نیز وجود دارد.
این یافته ها می تواند پیامد های گسترده ای داشته باشد، زیرا گرده افشانی حشرات مسئول صدها میلیارد دلار ارزش اقتصادی در سراسر جهان است.
حدود ۷۰ درصد از همه گونه های زراعی از جمله سیب، توت فرنگی و کاکائو به گرده افشانی متکی هستند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی مجله آلودگی محیطی (journal Environmental Pollution) منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی