نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص خطر فشار خون بالا در دوره بارداری

به گزارش سیناپرس اردبیل، بر اساس آخرین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، پره اکلامپسی یا فشار خون خطرناک بارداری که با افزایش ناگهانی فشار خون، پروتئین در ادرار یا سایر مشکلات در دوران بارداری مشخص می شود، در حدود یک مورد از هر ۲۵ بارداری در ایالات متحده رخ می دهد. یافته های جدید و آمارهای جهانی اما نشان می دهد این عارضه در حال افزایش است.
از منظر پزشکی، پره اکلامپسی می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی در مادران و نوزادان، از جمله زایمان زودرس را افزایش دهد، اما بسیاری از زنان هیچ فاکتور خطر واضحی برای این بیماری ندارند، که این موضوع باعث می شود تشخیص و پیشگیری از این عارضه سخت شود.
به تازگی تیم از محققان از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل مواد ژنتیکی موسوم به RNA بدون سلول (cfRNA) در خون مادران، نوزادان و جفت استفاده کرده ۷۵ درصد از زنانی را شناسایی کردند که حدود سه ماه قبل از بارداری، علائم این عارضه در ان ها تشخیص داده می شود. این آزمایش توسط Mirvie، یک شرکت بیوتکنولوژی در سانفرانسیسکو که بودجه تحقیقات جدید را تامین کرده است، در دست توسعه است. یکی از سخنگویان شرکت فوق گفت که انتظار می رود در اواخر سال جاری به روز رسانی در مورد در دسترس بودن این آزمایش جدید ارائه شود.
دکتر توماس مکلراث (McElrath)، سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره آزمایش خون فوق توضیح داد: زمانی که الگوی ژن‌های طبیعی در طول بارداری را بشناسیم، تشخیص اینکه کدام بیماران از حالت طبیعی منحرف می ‌شوند، ممکن می ‌شود. او یک پزشک متخصص در زمینه سلامت مادر و جنین در بیمارستان بریگهام و در بوستون و استاد رشته تخصصی زنان و زایمان در دانشکده پزشکی هاروارد است.
مکلراث در تکمیل توضیحاتش گفت: هفت ژن وجود دارد که وقتی فعال شوند، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند.
این مطالعه شامل RNA در بیش از ۲۵۰۰ نمونه خون از ۱۸۴۰ زن در ایالات متحده، اروپا و آفریقا بوده و عواملی مانند سن، نژاد و توده بدن مادر تاثیری بر عملکرد آزمایش نداشتند.
گفتنی است این مطالعات نشان می دهد بزرگترین خطر ابتلا به پره اکلامپسی، داشتن سابقه عارضه در بارداری های قبلی است، اما این روش به مادرانی که برای اولین بار باردار می شوند کمکی نمی کند.
دکتر یلدا افشار، استادیار ایرانی الاصل مامایی و زنان در دانشکده پزشکی دیوید گفن در این رابطه گفت: هنوز پزشکان اطلاعات  زیادی درباره پره اکلامپسی و علت بروز آن نمی دانند. ما این بیماری را درک نمی کنیم اما این موضوع بدیهی است که عارضه فوق، پیامدهای بالینی قابل توجهی بر سلامت مادر و نوزاد در طول زندگی دارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع:upi

خروج از نسخه موبایل