نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش وابستگی کودکان به موبایل طی دوره همه گیری کرونا

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید پژوهشگران نشان دهنده ارتباط بالقوه بین انواع مختلف استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل و تبلت و سلامت روان کودکان و جوانان است. در این مطالعه میزان استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن های همراه و وسایل مشابه در طول همه ‌گیری کرونا مورد ارزیابی قرار گرفته نتایج نشان می دهد که افزایش استفاده از این تجهیزات مدرن با کاهش سلامت روان کودکان مرتبط است. 
پژوهشگران این تیم مطالعاتی خواستار تلاش برای فرهنگ سازی و ترویج استفاده درست و سالم از موبال و تبلت در نوجوانان شده اند. این مداخلات پیشنهادی شامل از سرگیری کلاس های حضوری، کاهش زمان برگزاری کلاس های مجازی از طریق تجهیزات الکترونیکی و تشویق کودکان به کاهش استفاده از این وسایل است. 
به باور محققان، کسب اطمینان از دسترسی کودکان به منابع بهداشت روانی و ارائه حمایت های اجتماعی از یکسو و آموزش معلمان و درمانگران در زمینه مشکلات ناشی از دسترسی غیر متعارف به موبایل و تبلت توسط کودکان بسیار مهم بوده و والدین و معلمان باید در نظر داشته باشند استفاده ناسالم از این تجهیزات منجر به  انزوا و استرس بیشتر کودکان در دوره همه ‌گیری کرونا خواهد شد.
اگرچه والدین و معلمین می ‌توانند راه کار‌های کاهش آسیب مناسبی را برای ترویج استفاده سالم از موبایل در کودکان اتخاذ کنند اما با توجه به شرایط منحصر به ‌فرد و چالش برانگیز همه ‌گیری کرونا، این مداخلات به شدت بر تغییرات سیاست‌های سیستماتیک تکیه خواهند داشت.
به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد در میان کودکان کوچکتر با متوسط سنی شش سال، صرف زمان بیشتر با تلویزیون یا رسانه های دیجیتال با مشکلات رفتاری بیشتر و همچنین بیش فعالی و بی توجهی همراه است. در کودکان و نوجوانان بزرگتر با متوسط سنی ۱۱ سال صرف زمان زیاد جهت تماشای تلویزیون یا رسانه های دیجیتال، با افسردگی، اضطراب و بی توجهی بیشتر همراه شده و همین تاثیرات به اضافه بیش فعالی در صرف زمان بیشتر در بازی های ویدیویی نیز به دست آمد. در ضمن سطوح بالاتر زمان یادگیری الکترونیکی نیز با افسردگی و اضطراب بیشتر مرتبط است و تعامل چهره به چهره با استفاده از فناوری های دیجیتال برای کودکان مفید نیست.
در کنار استفاده زیاد از صفحات نمایش و انزوای اجتماعی در طول همه گیری، بدتر شدن سلامت روان کودکان می تواند با جا به ‌جایی زمان خواب، کاهش فعالیت بدنی و سایر فعالیت های اجتماعی مرتبط باشد. 
جالب است در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم هیچ ارتباطی بین استفاده از صفحات نمایش و افسردگی مشاهده نشد. به اعتقاد محققان کاهش نیازهای اجتماعی، شناختی و فیزیکی در طول همه‌ گیری و رهایی از تعاملات اجتماعی می تواند دلیل اصلی این موضوع باشد. 
به طور کلی آکادمی اطفال آمریکا و انجمن اطفال کانادا استفاده از صفحه نمایش را برای کودکان بیش از یک تا دو ساعت در روز توصیه نمی کنند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن پزشکی آمریکا Journal of the American Medical Association منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: ctvnews
 

خروج از نسخه موبایل