نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکارهای ماسک زدن برای کاهش خطر ابتلا به اومیکرون

به گزارش سیناپرس اردبیل، استفاده از ماسک های پارچه ای و طبی طی دو سال گذشته به عنوان بخشی از عادات روزمره مردم جهان درآمده و این ماسک ها قطعا وسیله ای فراتر از تزئینات صورت به شمار می روند. با توجه به شیوع سویه بسیار مسری اومیکرون با روندی نگران کننده، کارشناسان می گویند که در حال حاضر ترکیب واکسن و ماسک زدن می تواند تنها وسیله دفاعی ما علیه کرونای اومیکرون باشد.
دکتر لیانا ون، تحلیلگر پزشکی و استاد گروه سیاست گذاری و مدیریت بهداشت در دانشکده بهداشت عمومی موسسه میلکن دانشگاه جورج واشنگتن، در این رابطه گفت که ماسک های پارچه ای غیر پزشکی چندان در برابر سویه اومیکرون موثر نیستند و بهتر است در این شرایط از ماسک های استاندارد پزشکی استفاده شود.
دکتر ون خاطرنشان کرد، برای پیشگیری از ابتلای به اومیکرون باید حداقل ماسک جراحی سه لایه به صورت بزنیم. البته شما می توانید از ماسک پارچه ‌ای روی آن استفاده کنید، اما ماسک پارچه ‌ای به تنهایی هیچ فایده ای ندارد. زدن دو ماسک پزشکی روی یکدیگر به نحوی که کاملا روی دهان و بینی شما را بپوشاند، روشی خوب در هنگام حضور در مراکز عمومی است.
ارین بروماژ، استاد گروه زیست شناسی در دانشگاه دارتموث ماساچوست نیز در این رابطه گفت که ماسک های پارچه ای فقط می توانند قطرات بزرگ را فیلتر کنند. این موضوع با توجه به شناسایی موارد متعدد اومیکرون در گوشه و کنار جهان و در نظر داشتن این موضوع که این نوع ویروس کرونا دارای 37 جهش ژنتیکی است که بیش از هر نوع دیگری از ویروس های مشابه محسوب می شود، بسیار با اهمیت به شمار می رود. متاسفانه بررسی های اولیه نشان می دهد که این سویه جدید نسبت به واکسن های موجود مقاوم است.
گفتنی است سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام کرده است که سویه اومیکرون از رشد قابل توجهی نسبت به سیوه دلتا برخوردار بوده و  قابلیت انتقال بیشتری دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد میزان ویروس های این گونه جهش یافته کرونا در عرض یک و نیم تا سه روز در بدن فرد بیمار، دو برابر می شود، بنابراین ما باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهیم.

مترجم: فاطمه کردی 
منبع: livemint
 

خروج از نسخه موبایل