نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی ترکیه از واکسن کرونا تورکوواک

به گزارش سیناپرس اردبیل، ترکیه از روز گذشته تولید انبوه واکسن کووید-۱۹ تورکواک را که در داخل این کشور توسعه داده شده، پس از دریافت تاییدیه استفاده اضطراری و پایان مطالعات انجام شده روی داوطلبان، آغاز کرد. گفتنی است ترکیه پس از گزارش اولین مورد ابتلای کرونا در مارس ۲۰۲۰ به سرعت وارد عمل شده و مطالعاتی را برای ساخت اولین واکسن بومی خود برای مبارزه با شیوع این بیماری آغاز کرد. در میان مطالعات مختلف مرتبط با تولید واکسن که تحت حمایت مدیریت مؤسسات بهداشتی ترکیه (TUSEB) و شورای تحقیقات علمی و فناوری این کشور (TUBITAK) انجام گرفت، واکسن غیرفعال توسعه یافته توسط دانشگاه Erciyes سریعترین پیشرفت را نشان داد.
 در حالی که روند توسعه واکسن تورکوواک Turkovac در آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد، مطالعات پیش بالینی که در آن آزمایشات حیوانی انجام گرفت در اکتبر همان سال با موفقیت به پایان رسید. مطالعات مرحله اول برای تهیه این واکسن در ماه بعد آغاز شده و واکسن فوق روی ۴۴ داوطلب آزمایش شد. مطالعات فاز دوم واکسن کرونای ترکیه در ۱۰ فوریه ۲۰۲۱ و با حضور ۲۵۰ فرد  داوطلب انجام شد.  در ادامه و در پی داده ‌های مثبت به دست آمده از هر دو مرحله، فاز سوم فرآیند توسعه واکسن کرونای فوق آغاز شد.
گفتنی است به عنوان بخشی از مطالعات فاز سه، اولین دوز واکسن در  تابستان گذشته و طی برنامه ای که رئیس جمهور این کشور رجب طیب اردوغان در آن شرکت داشت و نام واکسن را تورکوواک اعلام کرد، تزریق شد. در طول مطالعات فاز سوم این واکسن، هزاران داوطلبی که قبلاً به کووید-۱۹  مبتلا نشده و از هیچ واکسنی نیز استفاده نکرده بودند، مشارکت کرده و امکان بررسی اثر گذاری گسترده واکسن فوق الذکر فراهم شد.
در ادامه و از  اکتبر سال جاری، واکسن تورکو واک  به عنوان یک واکسن تقویت کننده در دوز سوم تجویز شده و به داوطلبانی که قبلاً دو دوز واکسن چینی سینوواک دریافت کرده بودند، بسته به ترجیحات شخصی آنها، تورکوواک یا سینوواک داده شد. 
در ادامه و به تاریخ ۲۵  نوامبر، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که مقامات رسمی برای تایید استفاده اضطراری از این واکسن درخواست داده اند و سرانجام این مجوز توسط آژانس داروها و تجهیزات پزشکی ترکیه اعطا شد. کوجا که روز چهارشنبه در مرکز تولید واکسن در استان سانلیورفای جنوب شرقی ترکیه صحبت می کرد، خاطرنشان کرد که تولید انبوه تورکو واک آغاز  شده است. به این ترتیب ترکیه نهمین کشور در جهان است که قادر به تولید واکسن کووید-۱۹ بومی خود شده است. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: bernama
 

خروج از نسخه موبایل