نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروس ها به جنگ باکتری ها می روند

به گزارش سیناپرس اردبیل، آنتی بیوتیک ها در میان برجسته ترین اختراعات پزشکی قرن بیستم قرار دارند. آنتی بیوتیک ها با تقویت توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت های باکتریایی به نجات جان میلیون ها نفر کمک زیادی کرده اند. اما کارشناسان پزشکی با نگرانی به افزایش بروز مقاومت آنتی بیوتیکی توسط باکتری ها اشاره و اعلام کردند که مقابله با میکروب ها با استفاده از آنتی بیوتیک ها سخت تر می شود. در نتیجه، بیماران زمان بیشتری را در بیمارستان ها برای درمان سپری کرده، هزینه های درمانی بیشتری می پردازند و افراد بیشتری به دلیل این مشکل مقاومت جان خود را از دست می دهند.
اکنون محققان در پژوهش های جدید به استفاده از ویروس ها برای کشتن باکتری های سخت و شکستن مقاومت آنها در برابر آنتی بیوتیک ها نزدیک تر شده اند. در این مطالعه جدید، یک تیم تحقیقاتی درباره نحوه ترکیب ویروس‌ها و آنتی‌ بیوتیک ‌ها که به نام فاژ درمانی مشهور است، برای تأثیرات بهتر در از بین بردن باکتری ها، پژوهش های تازه ای انجام داده است.
فاژ درمانی  نام روش درمانی است که شامل استفاده از ویروس ها برای مبارزه با باکتری ها شده و طی آن  ویروس هایی که برای انسان بی ضرر هستند برای آلوده کردن سلول های باکتریایی و از بین بردن آنها استفاده می شود.
به گزارش سیناپرس، ایده مبارزه با باکتری ها با کمک ویروس ها بیش از یک قرن است که وجود داشته است. یک میکروبیولوژیست فرانسوی اولین کسی بود که برای درمان پسر جوانی که از اسهال خونی شدید رنج می برد، فاژ درمانی انجام داد.
با این حال، امروزه که باکتری‌ های بیشتری نسبت به آنتی‌ بیوتیک‌ ها مقاومت نشان می ‌دهند، محققان در حال بررسی روش های درمانی دیگری هستند که شامل استفاده از ویروس ها می شود. االبته این درمان جایگزین نیز بدون چالش نبوده و همانطور که ، باکتری ها می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت ایجاد کنند، همین کار را برای آلوده کردن ویروس ها یا فاژها نیز انجام می دهند. تحقیقات جدید چگونگی غلبه بر این مشکل را بیشتر روشن می کند.
به گفته محققان، باکتری ها دارای سیستم دفاعی CRISPR هستند، مشابه آنچه در انسان یافت می شود. این سیستم دفاعی دارای پروتئین هایی است که به خلاص شدن از شر باکتری های مهاجم کمک می کند. با از بین رفتن موفقیت آمیز هر ویروس، سیستم یاد می گیرد که آن را در آینده شناسایی کرده و با آن مبارزه کند. 
محققان در مطالعات جدید، آزمایش هایی را بر روی باکتری به نام سودوموناس آئروژینوزا انجام دادند. پژوهشگران  این باکتری را که باعث بروز بیماری در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک یا سیستم ایمنی ضعیف شده می شود را در معرض هشت نوع آنتی بیوتیک قرار دادند. در ادامه این تیم تحقیقاتی تفاوت‌هایی را در نحوه مقاومت میکروب‌ها در برابر فاژها مشاهده کردند.
از هشت آنتی بیوتیک، چهار آنتی بیوتیک افزایش قابل توجهی در سطح ایمنی مبتنی بر CRISPR ایجاد کردند. این عوامل مستقیماً سلول‌ها را از بین نمی ‌برند، بلکه هدفشان کاهش رشد آنهاست.
در این راستا محققان دریافتند که آنتی بیوتیک های باکتریواستاتیک به دلیل کند تر کردن سرعت تکثیر فاژ، باعث بهبود ایمنی می شوند. بنابراین، آنها به این نتیجه رسیدند که افزایش سرعت تکثیر فاژ می ‌تواند سیستم‌های CRISPR باکتری‌ها را کمتر در برابر ویروس‌ها محافظت کند.
پروفسور ادزه وسترا (Edze Westra) در این باره گفت: ما دریافتیم که با تغییر نوع آنتی بیوتیک ‌هایی که در ترکیب با فاژ استفاده می ‌شوند، می ‌توانیم نحوه تکامل باکتری‌ های مقاوم به فاژ را دستکاری کنیم و شانس مؤثر بودن درمان را افزایش دهیم.
شرح کامل یافته های این تحقیق در آخرین شماره مجله Cell Host Microbe منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: gilmorehealth

خروج از نسخه موبایل