نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از روپوش مدرسه در ایجاد نظم بی تاثیر است

به گزارش سیناپرس اردبیل، بسیاری از افراد از پوشیدن روپوش مدرسه در دوران تحصیل متنفر بوده و فکر می کردند این روپوش های یکسان و نازیبا تاثیری در رفتار آن ها ندارد. به تازگی نتایج یک پژوهش جدید به سرپرستی پرفسور آریا انصاری در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد که الزام دانش آموزان به پوشیدن لباس فرم، کمکی به تشویق  شدن آن ها برای انجام رفتار بهتر نمی کند. در واقع، پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان می ‌کنند دانش ‌آموزانی که یونیفرم پوشیده ‌اند سطوح پایین‌ تری از تعلق به مدرسه را گزارش می ‌کنند.
آریا انصاری، استادیار علوم انسانی در ایالت اوهایو و سرپرست این پروژه پژوهشی در یک مصاحبه دانشگاهی گفت: «بسیاری از استدلال‌ های اصلی درباره اینکه چرا لباس‌ های فرم مدرسه برای رفتار دانش ‌آموزان خوب است، در نمونه مورد تحقیق ما وجود ندارد.»
جالب توجه است، این پژوهشگران خاطرنشان می کنند که در سطح جهانی استفاده از یونیفورم در مدارس در حال افزایش است و این افزایش نه فقط در مدارس دولتی بلکه در مدارس خصوصی نیز دیده می شود.
پروفسور انصاری می افزاید: «در حدود ۲۰ سال گذشته به ویژه با توجه به افزایش استفاده از لباس فرم مدارس تحقیقات زیادی در مورد ارزش یونیفرم انجام نشده است.»
در این میان حامیان لباس فرم معمولاً ادعا می کنند که این سیاست ها باعث افزایش انسجام جامعه مدرسه، حضور بهتر دانش آموزان و کاهش دعوا یا قلدری در مدارس می شود. محققان برای دریافت صحت یا عدم صحت هر یک از این موارد، یک نمونه از شش هزار و ۳۲۰ دانش آموز مهدکودک تا کلاس پنجم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
معلمان این دانش آموزان در طول سال تحصیلی با توجه به سه عامل: مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری درونی (اضطراب، کمرویی) و مشکلات رفتاری بیرونی (خشم، خشونت، تخریب اموال) به آنها امتیاز دادند. نتایج نشان دادند لباس فرم مدرسه هیچ تأثیری بر هیچ یک از این ابعاد نداشت.
علاوه بر این، پژوهشگران هر دانش آموز کلاس پنجم را در مورد «احساس تعلق به مدرسه» مورد بررسی قرار دادند. دانش‌ آموزان در مورد احساس نزدیکی خود به معلمان و همکلاسی‌ های خود و مواردی از قلدری و اضطراب اجتماعی در مدرسه گزارش کردند. در حالی که به نظر نمی‌ رسد لباس‌ های فرم به هر طریقی بر میزان قلدری یا اضطراب تأثیر بگذارد، دانش آموزانی که یونیفرم پوشیده بودند در واقع نسبت به دانش ‌آموزان بدون یونیفرم، احساس تعلق کمتری به مدرسه داشتند.
پروفسور انصاری خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد لباس های فرم که باید حس انسجام اجتماعی را ایجاد کنند، ممکن است تأثیر معکوس داشته باشند. وقتی دانش ‌آموزان نمی ‌توانند فردیت خود را نشان دهند، به آن احساس تعلقی نشان نمی دهند بنابراین لباس فرم مدرسه ممکن است مؤثرترین راه برای بهبود رفتار و مشارکت دانش ‌آموزان نباشد.»
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره فصلنامه پژوهشی دوران کودکی (Early Childhood Research Quarterly) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل