کسب رتبه‌ های برتر استانی تا درخشش در مسابقات جهانی

رادین اکبرپور، از دانش آموزان نخبه و خردسال 10 ساله اردبیلی، به همراه پدر گرامی‌اش ضمن حضور در دفتر شعبه خبرگزاری سیناپرس اردبیل به معرفی فعالیت‌های علمی خود در طول چهار سال گذشته پرداخت. این خردسال نخبه هم اکنون دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی بوده و طبق گفته پدرش، از دوران کودکی نبوغ و استعداد خود را در علم و یادگیری نشان داده است. وی در سال‌های گذشته موفق به کسب مدال کشوری نقره دانش‌آموزی در رشته زیست‌پزشکی، دیپلم افتخار مسابقات جهانی 2021 در بخش گیاهان دارویی، مدال برنز جهانی مسابقات جهانی اندونزی در سال 2020 شده و در زمینه نجوم نیز دارای تحقیقات چشم‌گیر است.
این نخبه خردسال در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اردبیل به تشریح فعالیت‌های خود در زمینه سلول‌های بنیادی پرداخته و افزود: با سلول‌های بنیادی می‌توانیم همه بیماری‌ها را درمان کنیم و کشور ما نیز دستآوردهای درخشانی در زمینه سلول‌های بنیادی داشته است. وی ادامه داد: آرزوی من این است که با سلول‌های بنیادی روشی طراحی کنم که هیچ بچه‌ای معلول به دنیا نیاید.
دانش‌آموز ممتاز علمی استان در ادامه گفت: در حال حاضر مشغول طراحی دستگاهی هستم که به درمان اوتیسم، تنبلی چشم و همچنین به افزایش فعالیت ذهنی سایر کودکان کمک قابل توجهی می‌کند. وی هم‌چنین از ساخت یک داروی گیاهی برای ترمیم زخم خبر داد و افزود: این دارو که ترکیب کاملا گیاهی دارد در مدت زمان کوتاهی درد را مهار، باعث کاهش عفونت، قطع خونریزی شده و زمان ترمیم را تسریع می‌کند.
اکبرپور ادامه داد: رقابت با دانش آموزان در سراسر مناطق جهان نیازمند بهره‌مندی از امکانات و ابزارهای لازم است به همین جهت از مسئولین محترم می‌خواهم برخی امکانات لازم برای فعالیت‌های آزمایشگاهی و علمی را در اختیار اینجانب قرار دهند. البته تاکنون برخی از مسئولان ارشد استانی از جمله امام جمعه محترم استان اینجانب را مورد لطف و تفقد قرار داده‌اند که از این بابت از همه این عزیزان کمال تشکر را دارم.
گفتنی است رادین اکبرپور در حال حاضر عضو انجمن شیمی ایران، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد بوده و همچنین به عنوان یک واحد فناور در مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل حضور دارد.