نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه مقبره باستانی شگفت انگیز سرخپوست ها

به گزارش سیناپرس اردبیل،  جامعه باستانی موسوم به Sicán در دوره پیش از اینکا، که از قرن ۹تا ۱۴ میلادی و در مناطقی از آمریکای جنوبی و مرکزی حضور داشته و به طور خاص در کشور پرو آثار این تمدن بزرگ شناسایی شده است.
شواهد باستان شناسی نشان می دهد این افراد در منطقه شمالی کشور پرو فعلی در نوار ساحل زندگی می کردند و در مقابر طبقه نجیب زادگان و اشراف این تمدن، آثار متعددی شامل مصنوعات طلایی شناسایی شده است. امروزه اعتقاد بر این است که این مقابر ، مناسک و اعمال نخبگان جامعه را روشن می ‌کند.
نزدیک به سی سال پیش، یک تیم باستان شناسی به سرپرستی ایزومی شیمادا قبر مردی را کشف کردند که از وضعیت اجتماعی برتری در این جامعه برخوردار بود. در این مقبره بقایای مرد میانسالی کشف شد که بدنش با رنگ زرشکی تزئین شده و جسدش به طور وارونه در وسط مقبره جای گرفته بود. در کنار بقایای او، باستان شناسان جسد دو زن را کشف کردند که یکی در وضعیت زایمان و دیگری در موقعیتی بود که نشان می داد ماما است. علاوه بر این، بقایای دو کودک در بالای اسکلت های دیگر قرار داده شد که هر کدام در حالت چمباتمه مانند قرار داشتند.
سر مرد از بدنش جدا شده بود و با ماسکی از طلا که به رنگ زرشکی تزئین شده بود، پنهان شده بود. چندین شی طلای دیگر پیدا شد که محققان را به بررسی موقعیت این اجساد هدایت کرد. آنها همچنین ماده مورد استفاده برای چسباندن رنگ به اجسام طلایی را بررسی کردند که بیش از هزار سال دوام آورده است.
لوسیانا د کوستا کاروالیو، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشکده باستان شناسی دانشگاه آکسفورد، با کمک دکتر جیمز مک کولا، استاد بیوشیمی در این دانشگاه و مدیر مرکز تحقیقات طیف سنجی جرمی طی مطالعات اخیر خود به بررسی این آثار پرداخته و آن ها را تجزیه و تحلیل کردند. آنها مقداری از رنگ ماسک را با استفاده از طیف ‌سنجی فروسرخ یا FTIR آزمایش کردند. این روش اغلب برای شناسایی ترکیباتی مانند مواد مخلوط، پرکننده ها، رنگ ها، پوشش ها و چسب ها استفاده می شود.
نتایج نشان‌دهنده پروتئین‌ های درون ذرات رنگ بود که محققان را بر آن داشت تا نمونه رنگی را دوباره از طریق طیف ‌سنجی جرمی آزمایش کنند. این تکنیک که پروتئین‌های خاص موجود در مواد را اسکن می‌کند، پروتئین آلبومین و آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین G را که معمولاً در خون انسان یافت می‌شوند، شناسایی کرد.
چهار پروتئین اضافی نیز در این ترکیب مرموز شناسایی شد که عبارت بودند از اووالبومین که به طور معمول در تخم پرندگان یافت می شود. از آنجایی که ساختار مولکولی پروتئین ها شکسته شده بود، تیم پژوهشی قادر به تعیین اینکه نمونه از کدام پرنده گرفته شده بود، نبود. 
محققان بر این باورند که روشی که در آن بقایای بقایای این اجساد تزئین شده اند به معنای نشان دادن نوعی بازگشت به زندگی است. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proteome Research منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل