نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پوسته یخی قطب جنوب تا ۵ سال دیگر می شکند

به گزارش سیناپرس اردبیل، طی گزارشی که در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در نیواورلئان ارائه شد، مجموعه ‌ای از نقاط ضعف جدید در ساختار طبیعی قطب جنوب شناسایی شده که تحلیل ها نشان می دهد بی توجهی به آن می تواند منجر به شکسته شدن پوسته یخی شرقی یخچال توایتس (Thwaites)  شود. این پوسته یخی که یک سوم از یخچال طبیعی توایتس را در خود جای داده است، بسیار بزرگ بوده و ابعاد آن به اندازه فلوریدا ارزیابی می شود.
محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ ای، رادارهای نفوذی زمین و اندازه‌ گیری‌ های مبتنی بر جی پی اس، شکاف ‌های نگران ‌کننده‌ ای را در این لایه یخی پیدا کردند که با سرعتی بالغ بر ۲ کیلومتر در سال به سمت منطقه مرکزی آن گسترش یافته و شدت این ترک  توسط گرم شدن اقیانوس بیشتر و بیشتر می ‌شود.
با توجه به شرایط فعلی، پژوهشگران پیش بینی می کنند که فروپاشی نهایی لایه یخی باقیمانده توایتس ممکن است با تقاطع شکاف ها در عرض پنج سال آینده آغاز شود. لازم به توضیح است که  پوسته یخی شرقی توایتس، پایانه شناور و یخچال عظیمی است که گاهی اوقات از آن به عنوان یخچال روز رستاخیز نیز یاد می شود. متاسفانه بر اساس اطلاعات موجود، این لایه یخزده یکی از سریع ترین یخچال های طبیعی در حال حرکت در قطب جنوب است که اگر از قطب جنوب جدا شده و وارد اقیانوس شود می تواند حدود ۴ درصد سطح آب های ساحلی را افزایش دهد.
پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که این لایه یخی به عنوان سدی عمل می کند تا جریان یخ را از قطب جنوب به داخل اقیانوس کند کرده و به همین دلیل هشدار داده می شود که اگر این پوسته از هم جدا شود، یخچال توایتس با سرعت بیشتری ذوب شده و تا ۲۵ درصد بر افزایش سطح آب دریاها طی سال های بعدی تاثیر خواهد گذاشت.
این موضوع می تواند فاجعه بار بوده و بسیاری از شهرهای ساحلی و میلیون ها انسان را در خطر قرار دهد. تد اسکامبوس، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات علوم محیطی دانشگاه کلرادو در این رابطه می گوید می گوید: توایتس عریض ترین یخچال طبیعی در جهان است که متاسفانه سرعت ذوب شدن آن طی ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است. ذوب این یخچال می تواند منجر به افزایش ۶۶ سانتیمتری سطح آب دریاها شده و در بدترین شرایط این افزایش سطح آب تا ۳ متر و ۳۰ سانتیمتر نیز رخ خواهد داد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi

خروج از نسخه موبایل