نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم واکنش سریع نسبت به سویه اومیکرون

به گزارش سیناپرس اردبیل، بررسی های انجام شده جدید نشان می دهد که نوع جهش یافته جدید کرونا که اومیکرون Omicron نام گرفته است، تهدید بزرگ بعدی در مسیر پایان همه گیری است. شواهد اولیه از نظارت ژنومی محققین نشان می دهد که این نوع جدید یک دلیل جدی برای نگرانی جهانی بوده و ضروری است که در پاسخ به این تهدید جدید سریع عمل کنیم.
این سویه جدید در ابتدا در کشور آفریقای جنوبی مشاهده شده و سپس با سرعت زیادی در بوتسوانا ، هنگ کنگ، بلژیک و رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای دیگر نیز شناسایی شده و بدون شک در روزهای آینده در سایر مناطق نیز به وجود خواهد آمد. 
هنگامی که سویه اومیکرون برای اولین بار شناسایی شد، کارشناسان ژنوم ویروسی تعداد زیادی از تغییرات را نسبت به سویه اصلی ووهان در آن مشاهده کردند. در این میان موضوع نگران کننده، وجود تعداد قابل توجهی از این جهش‌ ها است که به پروتئین اسپایک مرتبط هستند که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌های انسان استفاده کرده و برخی از این جهش ها نیز شامل تغییراتی هستند که مسئول انتقال سریع ‌تر یا فرار از سیستم ایمنی توسط ویروس هستند. 
به نظر می رسد که این سویه جدید با سرعت زیادی در حال گسترش بوده و متاسفانه شواهد فعلی نشانگر این حقیقت است که به احتمال زیاد این ویروس قابلیت انتقال زیاد و یا فرار از سیستم ایمنی را دارد. البته هنوز اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد نوع اومیکرون شدت بیماری را افزایش داده یا در برابر واکسن های فعلی مقاومت کند. این امر مستلزم انجام تحقیقات آزمایشگاهی و نظارت مستمر در بسیاری از کشورها در هفته های آینده است. به اعتقاد پژوهشگران ما باید توالی ‌یابی ژنومی این نوع جدید را با سرعت بالایی شناسایی کرده و به لطف اشتراک گذاری باز داده ها، جامعه علمی جهانی نسبت به آن هشدار داده و به موقع وارد عمل شوند.
در نهایت، تجربه و درک ما از انواع آلفا و دلتا روشن می کند که اقدام اولیه در برابر این سویه جدید کرونا، به مراتب بهتر از پاسخ دیرهنگام است. این احتمال هم وجود دارد که مطالعات اتی نشان دهد سویه اومیکرون، تهدید بزرگی نیست. در این میان، قهرمانان واقعی این داستان، دانشمندان بوتسوانا و آفریقای جنوبی هستند که به سرعت داده‌ها را جمع ‌آوری کرده و باید تجزیه و تحلیل های دقیقی از این مطالعات ارائه ‌دهند. در حال حاضر نگاه تمامی کشورهای جهان به نتایج این تحقیقات دوخته شده و جامعه پزشکی امیدوار است نتایج این مطالعات بدون توجیهات سیاسی و شفاف ارائه شوند. تا آن زمان بهتر است همچنان توصیه های ایمنی را جدی گرفته و سعی کنیم در صورت خطرناک بودن این سویه، برا برخورد با آن آمادگی داشته باشیم.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع:  theguardian
 

خروج از نسخه موبایل