دو سیاه چاله دچار انفجار نور شدند

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیاه چاله ها یکی از شگفت انگیز ترین پدیده های جهان هستی محسوب می شوند که اطلاعات اندکی در رابطه با آن ها وجود دارد. نکته جالب توجه در این رابطه، عدم وجود هیچ نوع نوری در سیاهچاله ها است که برخی از دانشمندان دلیل آن را وجود ماده تاریک می دانند.
به تازگی و برای نخستین بار در جهان، ستاره شناسان موفق شدند سیگنال های نوری را که از برخورد دو سیاهچاله در اعماق فضا تولید شده بود، شناسایی کنند. این رویداد در علم نجوم کاملا بی سابقه بوده و می تواند اطلاعات دانشمندان در مورد این پدیده فضایی مرموز را افزایش دهد.
از منظر علمی و به زبان ساده، سیاهچاله ناحیه ای از فضا است که کشش گرانشی آن چنان شدید است که هیچ چیز، حتی نور، نمی تواند در منطقه ای به نام افق رویداد آن فرار کند بنا براین در این مناطق از جهان هستی هیچ انعکاسی از نور دیده نشده و تاریکی مطلق حکمفرما است. تصور می شود سیاهچاله ها قادرند تمامی اجرام فضایی اطراف را به داخل خود کشیده و نابود کنند.
به تازگی تیمی از دانشمندان بین المللی که از تأسیسات ستاره شناسی Zwicky Caltech واقع در رصدخانه پالومار در نزدیکی سن دیگو استفاده می کنند، گزارش داده اند که احتمالا اولین تابش نور شناخته شده از یک جفت سیاهچاله در حال برخورد را مشاهده و ثبت کرده اند.
به گفته این پژوهشگران، هنگامی که دو سیاهچاله با هم برخورد می کنند، امواج گرانشی توسط آن ها ارسال می شود که در فضا موج زده و توسط ابزارهای حساس رصد، از روی زمین قابل تشخیص هستند.
پیش از این و برای نخستین بار ستاره شناسان در ۲۱ ماه می سال ۲۰۱۹ دریافته بودند که این دو سیاهچاله به سمت یکدیگر حرکت کرده و در شرایط برخورد قرار دارند. به همین دلیل دو آشکار ساز امواج گرانشی ویژه و با بهره گیری از تجهیزات فوق پیشرفته رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری بنیاد ملی علوم، و همکاریسامانه  آشکارساز اروپایی Virgo مطالعات ویژه ای روی این دو سیاهچاله آغاز شده و به تازگی کشف شد که امواج نور ناشی از برخورد این دو با یکدیگر ثبت شده است.
هنگامی که ادغام و برخورد این دو سیاهچاله با یکدیگر شناسایی شد، ستاره شناسان مرکز نجوم Zwicky بررسی و رصد سیگنال‌های نوری این منطقه از کیهان را آغاز کردند.
 به گفته پژوهشگران  بررسی سیگنال امواج گرانشی ساتع شده از این سیاهچاله ها دارای اهمیت بسیار زیادی است.
مترجم: احسان محمدحسینی 
منبع: 9news.com
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا