نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف آسپیرین موجب بروز بیماری های قلبی می شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، تاکنون بسیاری از پزشکان اعتقاد داشتند مصرف آسپرین به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، برای قلب و عروق مفید است اما مطالعات جدید نشان می دهد مصرف آسپرین با ۲۶ درصد افزایش خطر نارسایی قلبی در افرادی که حداقل یک عامل مستعد کننده برای این بیماری دارند، مرتبط است.
مطالعات متعددی نشان داده که عواملی همچون سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی از مهمترین دلایل بروز سکته و نارسایی عملکرد قلب هستند اما مطالعات جدید نشان می دهد باید آسپرین را نیز به این فهرست اضافه کنیم.
دکتر بلریم موجاج (Dr. Blerim Mujaj)، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه فرایبورگ آلمان در این رابطه اعلام کرد: این اولین مطالعه ‌ای است که گزارش می‌ دهد مصرف آسپرین در میان افرادی که حداقل یک عامل خطر برای نارسایی قلبی دارند، خطرناک است. به همین دلیل ارتباط بالقوه بین آسپرین و نارسایی قلبی باید روشن شود.
این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل شرایط سلامت ۳۰ هزار و ۸۲۷ فرد در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی در اروپای غربی و ایالات متحده است. در این مطالعه شرایط در معرض خطر بودن به عنوان یک یا چند مورد از موارد زیر تعریف شد: سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی.
گفتنی است کلیه شرکت کنندگان در این مطالعه، ۴۰ ساله و بالاتر و بدون نارسایی قلبی بودند. مصرف آسپرین در این افراد بررسی شده و شرایط شرکت کنندگان برای بروز نخستین نارسایی قلبی کشنده یا غیرکشنده که افراد فوق در پی آن نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، پیگیری شد.
میانگین سنی شرکت کنندگان ۶۷ سال و ۳۴ درصد آن ها زن بودند. در ابتدا مشخص شد که  ۲۵ درصد افراد یعنی در مجموع ۷۶۹۸ شرکت کننده آسپرین مصرف می کردند. در طول ۵ سال و ۳ ماه پیگیری، ۱۳۳۰ شرکت کننده دچار نارسایی قلبی شدند.
در ادامه محققان ارتباط بین مصرف آسپرین و نارسایی قلبی را پس از تنظیم جنسیت، سن، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فشار خون، ضربان قلب، کلسترول خون، کراتینین، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی ارزیابی کردند. 
در این مطالعات مهارکننده های سیستم آنژیوتانسین-آلدوسترون، مسدود کننده های کانال کلسیم، دیورتیک ها، مسدودکننده های بتا و داروهای کاهش دهنده چربی بررسی شده و مشخص شد مصرف آسپرین به طور مستقل با ۲۶ درصد افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی جدید مرتبط بود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن اروپایی قلب و عروق ESC Heart Failure، منتشر شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع:
sciencedaily
 

خروج از نسخه موبایل