آیا مصرف یک سیب در روز شما را از پزشک بی نیاز می کند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، تاکنون مطالعات متعددی بر فواید بی شمار مصرف منظم میوه و سبزیجات اشاره کرده است اما در بین همه این میوه ها، تاکید بسیار زیادی بر خوردن سیب شده است. به راستی آیا این میوه که تقریبا در تمامی فصول سال قابل دسترسی است، توانایی این را دارد که شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز کند؟ 
در بررسی این موضوع باید در نظر بگیریم که سیب منبع مناسب و بسیار غنی از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید ها است. مطالعات مختلفی نشان می دهد که مصرف فلاونوئید ها ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. اما آیا سیب به طور کلی بهتر از  سایرمیوه ها محسوب شده و آیا مصرف روزانه آن فواید سلامتی قابل توجهی خواهد داشت؟
به گفته متخصصین تغذیه، هر ۱۰۰گرم سیب فیبر بیشتری نسبت به میوه های همچون خربزه، انبه یا انگور دارد و سیب دو برابر گلابی حاوی ویتامین A است. البته باید به این نکته نیز اشاره کردکه  سیب نسبت به بلوبری فولات کمتری داشته و ویتامین C آن از پرتقال یا موز کمتر است.
نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در آن از داده‌های نظرسنجی رژیم غذایی  ۸ هزار بزرگسال در ایالات متحده استفاده شده، نشان دهنده فواید قابل توجه خوردن هر روزه سیب است. در این پژوهش تعداد مراجعات به پزشک، اقامت شبانه در بیمارستان و داروهای تجویزی بین افرادی که به طور دائمی سیب‌ می خورند و کسانی که از این میوه استفاده نمی کنند، مقایسه شد.
نتایج به دست آمده از  این مطالعه نشان داد کسانی که حداقل یک سیب در روز  مصرف می کنند (چه به صورت کامل یا به عنوان بخشی از سایر غذاها و دسرها) ، کمتر به ویزیت پزشک عمومی یا مصرف دارو نیاز دارند.
در این میان نکته جالب توجه، این بود که تفاوت فوق زمانی که محققان ویژگی های سبک زندگی، طبقه اجتماعی – جمعیتی و موارد مرتبط با سلامت افراد را بررسی کردند، به طرز قابل توجهی تعدیل شد. 
در خاتمه باید به این نکته اشاره کرد که  تنها خوردن یک سیب در روز به این معنا نیست که شما بیمار نمی شوید، بلکه این مطالعه نشان داد که افراد سالم تمایل بیشتری به به خوردن سیب دارند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که سیب‌ خواران  سبک زندگی سالم تری را بر می گزیدند که که تأثیر مستقیمی بر سلامت آنها داشت.
در نهایت، تمرکز بر روی هر ماده غذایی به دلیل فواید سلامت منحصر به فرد آن رویکرد اشتباهی است و از نظر متخصصین علوم تغذیه، یک رژیم غذایی سالم شامل طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات مختلف است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع:  sciencefocus
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا