نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مو سرخ ها کمتر درد را حس می کنند

به گزارش سیناپرس اردبیل، پیش از این مطالعات متعددی نشان داده بود که افراد دارای موی سرخ رنگ دارای تفاوت های محسوسی با سایر انسان ها هستند که از آن جمله می توان به گرم مزاج تر بودن و داشتن آستانه تحمل درد بیشتر اشاره کرد.
گفتنی است سلول های تخصصی پوست که ملانوسیت نامیده می شوند، مسئول تولید رنگدانه های مختلف پوست و مو هستند. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که موهای قرمز دارند دارای گیرنده های پروتئینی متفاوتی در سطح ملانوسیت هایشان هستند و همچنین عملکرد این گیرنده ها در افراد مو قرمز ضعیف تر از سایرین است. 
نتایج تحقیقات جدید تیمی از پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) نشان می دهد که آستانه تحمل برخی دردها از جمله کمردرد در افراد دارای موی سرخ رنگ، بیشتر از سایرین است.
اعضای این تیم تحقیقاتی برای بررسی دقیق این مساله، نژادی از موش‌های مو قرمز را آزمایش کردند که ملانوسیت‌های آن ها نیز مشابه انسان ها بوده و در نتیجه دریافتند که این موش ها ظرفیت بیشتری برای تحمل درد دارند.
به اعتقاد محققین، این موضوع نشان دهنده ارتباط بین گیرنده ملانوسیت (گیرنده ملانوکورتین 1) و هورمون پروپیوملانوکورتین (POMC) است. آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد عدم وجود فعالیت گیرنده ملانوکورتین 1 در موش‌های مو قرمز باعث می شود ملانوسیت‌های آنها هورمون پروپیوملانوکورتین کمتری تولید کنند. این مساله منجر به تقسیم این هورمون به چندین هورمون  دیگر می شود که یکی از آنها حساسیت به درد را افزایش و دیگری حساسیت به درد را کاهش می دهد.
از منظر زیست شناسی، هنگامی که این هورمون ها تولید شوند به حفظ تعادل بین گیرنده های داروهای مسکن که درد را کاهش داده و گیرنده های ملانوکورتین 4 که حساسیت به درد را افزایش می دهد، کمک می کنند. کاهش غلظت هر دو هورمون در موش‌های مو قرمز (و احتمالاً در انسان) باعث ایجاد نوعی تعادل می شود که در نتیجه آن  سطح تحمل درد افزایش می یابد.
دکتر دیوید ای. فیشر، محقق ارشد تیم تحقیقاتی فوق، در این رابطه گفت: این یافته‌ ها مبنای مکانیکی شواهد قبلی را توصیف می‌ کنند که بر اساس آن مشخص شده بود آستانه‌ درد افراد بر اساس رنگ موی آن ها متفاوت است. درک این مکانیسم برای پرسنل پزشکی در هنگام مراقبت از بیماران بسیار مهم است. پژوهشگران امیدوارند بر پایه این یافته جدید قادر به تهیه و ساخت داروهای مسکن با عوارض کمتر و تاثیر بیشتری شوند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

خروج از نسخه موبایل