مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اردبیل آغاز شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، در این مراسم که در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اظهار کرد: این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان برای پنجمین سال است که به همت جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشگاه‌های استان اردبیل برگزار می‌شود.

مهران اوچی اردبیلی ادامه داد: در این دوره 10 گروه از دانشجویان مراکز آموزش عالی استان در دو موضوع فرهنگی و اجتماعی و در قالب تیم‌های چهار نفره به مدت دو روز به رقابت خواهند کرد و گروه اول ضمن تجلیل در استان به مرحله منطقه‌ای راه خواهد یافت.

وی رشد و شکوفایی فرهنگ گفت وگو، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تفکر خلاق و نقاد در میان دانشجویان، ایجاد انگیزه در جامعه جهت گرایش به ارتقاء دانش و آگاهی، آموزش مسائل و مطالب علمی به صورت جذاب، قابل پذیرش و اثربخش و تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند را از مهمترین اهداف مسابقات ملی مناظره دانشجویان با عنوان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته کتاب اضافه کرد: در این هفته برنامه‌هایی چون برگزاری وبینار تخصصی «کتاب، خانواده و سبک زندگی»، مسابقه کتابخوانی «من و کتاب» و رونمایی از 12 عنوان کتاب‌ انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل برگزار و از 24 تا 30 آبان‌ماه چاپ کتاب با 20 درصد تخفیف انجام خواهد شد.

اوچی اردبیلی تصریح کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل در سال 1394 و در راستای انجام رسالت فرهنگی این نهاد راه‌اندازی شد که این امر گام موثری برای چاپ کتاب‌ پژوهشگران و اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی استان اردبیل برداشته است.

وی از آمادگی جهاد دانشگاهی استان اردبیل برای همکاری با دانشگاه‌های استان اردبیل در اجرای برنامه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و چاپ و نشر کتاب اساتید، محققان و پژوهشگران استان خبر داد.

  جهاد دانشگاهی برنامه‌های خوب و فاخری در استان اجرا کرده است

 رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه جهاد دانشگاهی برنامه‌های خوب و فاخری در استان اردبیل اجرا کرده است که جای افتخار دارد، افزود: همچنین این نهاد هم‌اندیشی خوبی بین دانشگاه‌های استان بوجود آورده است که جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسنی، ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی به خاطر برگزاری دهمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در اردبیل یادآور شد: این فعالیت یک برنامه علمی، معنوی و اخلاقی فاخر است که باید با حماییت همه جانبه مسئولان تداوم داشته باشد.

وی جوانان را مایه مباهات و افتخار ایران عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر مسیر حرکت و موفقیت جوانان و دانشجویان توسط بیانیه گام دوم انقلاب که به فرموده مقام معظم، ایشان زمان زیادی برای تدوین آن گذاشته‌اند ترسیم شده است.

حسنی با اشاره اینکه در حال حاضر به جوانان ایرانی می‌بالیم، اظهار کرد: امروز جوانان ایده‌های نو و خوبی برای رشد و توسعه کشور در تمام عرصه‌ها دارند که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد چرا که خروجی جوانان و دانشمندان انقلابی، دستیابی به موشک‌ با برد دو هزار کیلومتری و خروجی مدیران 60 ساله خودروی پراید است.

وی در پایان ارج نهادن به فکر و تلاش دانشجویان و جوانان و ایجاد بستر مناسبی برای فعالیت‌های آنان در دانشگاه‌های استان اردبیل را خواستار شد و از آمادگی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل برای همکاری با جهاد دانشگاهی استان جهت اجرای برنامه‌هایی برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد. 

  انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل یکی از متولیان موفق چاپ و نشر کتاب استان است

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه میزان مطالعه در خانواده‌های ایرانی کم نیست و به فراخور نیاز آنان انجام می‌گیرد، افزود: در حال حاضر با توجه به روند رو به رشد جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی در کشور، بیشتر خانواده‌ها تامین نیازهای درسی را در اولویت تهیه کتاب خود قرار داده‌اند.

عبدالله بحرالعلومی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آماری از سرانه دقیق مطالعه در کشور و به تبع آن در استان اردبیل در دست نیست و به طور میانگین مراجعه به کتابخانه و فروش کتاب را می‌توان یکی از مراحل تعیین افزایش سرانه مطالعه دانست ولی به طور دقیق نمی‌توان با این آمارها سرانه واقعی را به دست آورد.

وی اظهار کرد: در دوران محدودیت کرونایی رغبت به مطالعه افزایش یافته و دسترسی به کتاب‌ها بیشتر شده است گرچه این افزایش در سطح عمومی قانع‌کننده نیست؛ اما به جرأت می‌توان گفت سرانه کتابخوانی در استان ما هم ارتقا یافته و با در نظر گرفتن شاخصه‌های علمی و فرهنگی در حال رقابت هستیم.

بحرالعلومی هدف از مطالعه را ارتقای آگاهی و رشد دانسته‌های عمومی اعلام و تصریح کرد: هم اکنون کشورمان از لحاظ رشد علمی در سطح قابل قبولی قرار دارد با این حال این ما را قانع نمی‌کند و باید با ایجاد بسترهای مناسب به دنبال بالا بردن آن باشیم.

وی از انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل را به عنوان یکی از متولیان موفق چاپ و نشر کتاب نام برد و یادآور شد: این نهاد انقلابی با ورود به تمام حوزه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی استان اثرات مثبتی گذاشته و ماه خیر و برکت شده است.

مسابقات مناظره دانشجویی، بستری برای ارتقاء فرهنگ گفت وگو و بسط بحث علمی

 رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی برای اجرای برنامه‌های متنوع و تاثیرگذار دانشجویی گفت: در حال حاضر باید از دانشجو که به دنبال کَند و کاو برای دستیابی به علوم جدید است، حمایت شود.

مرتضی ابراهیمی، هدف از مناظره را مفهوم‌سازی عنوان و خاطرنشان کرد: مناظره و گفت وگو روشی فراگیر برای طرح، نقد و بررسی مسائل و نظریه‌هاست و دانشمندان، عالمان، سیاستمداران و دانشگاهیان برای بیان نظریات خود و گسترش و اصلاح آن به تقویت گفت وگو و بحث اهتمام ورزیده‌اند.

وی برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی را از تمهیدات جامعه‌ دانشگاهی برای ارتقاء فرهنگ گفت وگو و بسط بحث علمی دانست و افزود: فرهنگ مناظره و گفت و گو برای ارائه، تبیین و دفاع از عقیده و نظر خود در نزد دیگران در جامعه به خصوص دانشجویان به عنوان قشر آینده‌ساز جامعه بسیار اهمیت دارد.

چاپ 162 عنوان کتاب در انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل هم در این مراسم از چاپ 162 عنوان کتاب در این انتشارات خبر داد و گفت: در سال جاری 25 عنوان کتاب در این انتشارات چاپ و 12 عنوان کتاب نیز در مرحله داوری رد شده است.

مهران محمدی با بیان اینکه انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل بر اساس رسالت فرهنگی خود، توجه ویژه‌ای به علوم مختلف و نشر آن در قالب کتاب دارد، اضافه کرد: بر این اساس، پذیرش چاپ کتاب در این مرکز با توجه به کیفیت علمی، ساختار ادبی و نگارشی، به‌روزبودن منابع و اطلاعات، صرفه‌ اقتصادی و عرضه آسان صورت می‌گیرد تا با بالاترین کیفیت وارد بازار نشر شوند.

در پایان این مراسم از 12 عنوان کتاب تولیدی انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل رونمایی و مرحله استانی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت گروه‌های شرکت کننده آغاز شد.

 

گزارش: سمیه درازی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا