نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دگزامتازون خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس اردبیل، دگزامتازون، یک استروئید ضد التهابی است که یک سلاح کلیدی در مبارزه با بیماری کرونا می باشد. علیرغم اثربخشی آن در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از ویروس، نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی شدید در بین بیماران مبتلا به دیابت وجود دارد. محققان می گویند: دگزامتازون یک درمان قابل اعتماد برای کووید حتی برای بیماران مبتلا به دیابت است. به طور کلی، گزارش جدید نشان می دهد که دگزامتازون خطر مرگ ناشی از عفونت شدید کروناویروس را تا 56 درصد کاهش می دهد. 
در موارد عفونت شدید بیماران مبتلا به کووید که نیاز به حمایت تنفسی دارند، نشانه‌هایی از یک سیستم ایمنی بیش فعال به نام «طوفان سیتوکین» را نشان می‌دهند. تا به حال، نگرانی هایی در مورد استفاده از یک استروئید سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان این بیماری وجود داشت. حتی قبل از همه‌گیری کرونا، این استروئید به دلیل افزایش سطح قند خون در بیماران شهرت داشته و خطری جدی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت بود. متأسفانه، فوریت همه‌گیری کرونا باعث شد که پزشکان برای نجات جان افراد، بدون اینکه از تمام عوارض جانبی بالقوه استفاده از دگزامتازون بر روی بیماران خاص اطلاع داشته باشند، سریعاً اقدام کنند، 
ما واقعا نمی‌دانستیم چگونه بیماری را مدیریت کنیم، همانطور که پیش می‌رفتیم یاد می‌گرفتیم. کارآزمایی احیا نشان داد که اگر کووید به اندازه کافی شدید بودید که نیاز به درمان بیمارستانی با دستگاه تنفس مصنوعی داشتید، تقریباً یک سوم کاهش مرگ و میر در بیمارانی که دگزامتازون دریافت کردند، وجود داشت.
محققان نتایج درمان کووید را در دو موج اول همه‌گیری بررسی کردند. آنها به طور خاص بر نتایج درمان بیماران مبتلا به دیابت و هر گونه عارضه دیگر ناشی از سطح قند خون بالا تمرکز کردند. محققان بیش از 800 بیمار از موج اول همه‌گیری را که در آن هیچ‌کس دگزامتازون دریافت نکرد، با بیش از 1300 بیمار موج دوم کووید-19 که با دگزامتازون درمان شده بودند، مقایسه کردند. همراه با کاهش مرگ و میر به نصف، این تیم متوجه شد که تنها بخش کوچکی از بیماران دیابتی عوارض شدیدی را در اثر مصرف دارو تجربه کرده‌اند. در میان بیماران مبتلا به دیابت، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که بسیاری از بیماران برای حفظ سطح قند خون خود به داروی اضافی نیاز دارند. علاوه بر این، دیابت اثربخشی دگزامتازون را در برابر عفونت‌های کرونا کاهش نداد. محققان نگران آن بوده‌اند که دگزامتازون یک شمشیر دولبه برای بیماران مبتلا به دیابت است و در حالی که شاهد افزایش دیابت ناشی از استروئید و تشدید دیابت بودیم، مرگ و میر در موج دو برای همه بیماران به طور قابل توجهی کاهش یافت. 
محقق مربوطه طرح می‌گوید: اکنون احساس می‌کنیم که از دگزامتازون برای بیماران مبتلا به دیابت در آینده استفاده می‌کنیم، فقط با این احتیاط که ممکن است منجر به بدتر شدن کوتاه‌مدت وضعیت آنها شود. محققان یافته های خود را در کنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریز ارائه کرده‌اند.

به نقل از: Studyfile

مترجم: مریم محرمی

خروج از نسخه موبایل