نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کارگاه آموزشی «ایده پردازی و خلق ارزش» برگزار شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، در این کارگاه، مدرس دوره‌های کارآفرینی و خلاقیت با ارائه ویژگی‌های عمومی کسب و کار گفت: یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز انسان از دیگر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت، دستکاری در ذهن و پدیده‌ها، کشف و تولید ابزار و اندیشه‌های جدید می باشد که همه این‌ها به نوعی خلاقیت است.

هوشنگ شریفی نمین اظهار داشت: همه انسان‌ها کم و بیش خلاق هستند و این توانایی به درجات متفاوت در همه ما وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم، توسعه دهیم و به خدمت بگیریم.

وی با بیان اینکه تفکر خلاق می‌تواند بهترین سلاح مبارزه با مشکل قلمداد شود، تصریح کرد: انسان‌های خلاق، نگرش منفی به مشکلات را تسلیم شدن قبل از جنگ می‌پندارند زیرا معتقدند مشکل نه تنها مزاحمت نیست بلکه مبارزه‌ای برای کشف راه حل است.

هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: تفکر خلاق می‌تواند به ما بیاموزد که حتی وقتی با حادثه‌ای ناگوار برخورد کردیم، چگونه احساس بد و منفی خود را به احساس خوب و مثبت تبدیل کنیم بنابراین، تفکر خلاق مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت‌های حل مسائل و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار می‌شود و قدرت کشف و انتخاب راه حل‌های جدید را پیدا می‌کند.

شریفی نمین تفکر واگرا و همگرا را انواع تفکر خلاق و از مسائل مطرح در خلاقیت عنوان و خاطرنشان کرد: تفکر همگرا همان تفکر منطقی است که امور مربوط به هم در نظر گرفته می‌شود و امور نامربوط کنار گذاشته می‌شوند که در آن امکان اشتباه نیست و فرد سعی دارد از اشتباه پرهیز کند.

وی یادآور شد: در تفکر واگرا فرد از عرف و عادات دور شده و بین امور نامربوط ارتباط برقرار می‌گردد. در این نوع تفکر به فرد فرصت اشتباه داده می‌شود. افرادی که به شکل واگرا تفکر می‌کنند، به چندین جواب می‌رسند که این نوع تفکر برای خلاقیت مناسب‌‌تر خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه کارگاه به بیان مبسوط چرخه بهبود مستمر به عنوان روح تفکر خلاق، فرآیند، روش و ابزارهای حل خلاق مسئله، روش ارتباط اجباری، روش نگاه تازه، روش نمودار صفحه شطرنجی، روش اقتباس ایده ها، روش جریان ذهنی و روش شبکه ایده‌ها پرداخت.

در پایان این کارگاه به پرسش‌های حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخ‌های لازم ارائه و راهنمایی‌های مناسب پیشنهاد شد.
 

خروج از نسخه موبایل