نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تداوم روند خشکسالی در کشور طی 15 تا 20 سال آینده

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به تخصیص 47 درصدی از اعتبارات پیش بینی شده سیستم های نوین آبیاری در سال 93 گفت: البته این میزان تخصیص باز از تخصیص های خوب است منتها هیچ وقت کافی نیست و حتی اگر تخصیص 100 درصدی هم صورت می گرفت، پاسخگوی نیاز کشور برای مصرف بهینه آب و اصلاح روش های آبیاری نبود. این اعتبار با توجه به محدودیت های موجود در قانون بودجه لحاظ شده که اساسا کم است و اگر نصف آن هم تخصیص پیدا نکند، امکان اجرای پروژه ها به مراتب کمتر خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: تقاضای ما از دولت همیشه این بوده است که در بحث تخصیص اعتبار به اصلاح روش های آبیاری نگاه ویژه ای داشته باشند. هرچند که این میزان در مقایسه با تخصیص سایر بخش ها خوب است اما این عدم تخصیص 100 درصدی یک ضعف است که آثار آن را به اشکال مختلف از جمله بحران کمبود آب، ریزگردها، خشک شدن تالاب ها و کاهش تولیدات کشاورزی و… در جامعه خواهیم دید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور نباید در انجام اقداماتی که به مصرف بهینه آب منجر می شود، قناعت و صرفه جویی مالی کرد. همانطور که نگاه مقام معظم رهبری در این زمینه مثبت بوده و مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بحث آب را صادر کردند، ما نیز می بایست در مسایل پایین دستی همچون اصلاح روش ها و احداث شبکه ها و پوشش انهار و هر اقدامی که بتواند یک قدم ما را در مصرف بهینه آب پیش ببرد و موجب افزایش راندمان آبیاری در کشور شود، هزینه بکنیم. و اصلا هم جای محاسبات سود و زیان و هزینه – درآمد ندارد چراکه بحث امنیت غذایی مطرح است، در پی آن بحث محیط زیست مطرح است، بحث آلودگی هوا ناشی از کمبود آب و بارندگی مطرح است. این موضوعات باید جدی گرفته شود.

نوری قزلجه در ادامه اظهار کرد: اگر بحث هزینه – فایده چنین طرح هایی به درستی محاسبه شود، خواهیم دید که در اولویت های اول کشور قرار می گیرد. مطمئن باشید که بحث تامین اعتبار برای طرح های آبی و اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان آبیاری از مهم ترین نیازهای کشور است. با سلامت، با تغذیه، با محیط زیست و زندگی و تنفس انسان ها سر و کار دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: انتظار ما این است که در لایحه بودجه ای که امسال دولت به مجلس ارایه می کند، به بحث مصرف بهینه آب بیش از گذشته توجه شود. البته روند در پیش گرفته شده نسبت به سال های گذشته، روند خوبی است. ما هم بالاخره محدودیت ها و کمبودها را درک می کنیم. ولی با این حال باید بدانیم که آب اولویت اول کشور است. بنابراین هم در لایحه بودجه سال آینده و هم در برنامه ششم توسعه می بایست به موضوع مصرف بهینه آب و گذر از این شرایط بحرانی بیش از اینها توجه شود.

وی در پایان گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که در 15 تا 20 سال آینده روند خشکسالی در کشور ادامه خواهد یافت. بنابراین یک وضعیت موقتی نیست که بگوییم با مدیریت بحران و مقابله با آن می توانیم بر مشکل غلبه کنیم. ما باید با این شرایط زندگی کنیم و مقدمات سازگاری با این شرایط را فراهم نماییم. بی تردید مصرف بهینه آب قدم اولیه و اساسی در این مسیر است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل