کشف تاثیرات مثبت چهار دارو در بهبود علایم آلزایمر

به گزارش سیناپرس اردبیل، در حال حاضر، هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند بیماری آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل را درمان کند. در حالی که تحقیقات برای یافتن یک درمان جدید و مؤثر ادامه دارد، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گروهی از داروهای تجویزی که قبلاً برای استفاده تأیید شده‌اند می‌توانند تأثیر بیماری را معکوس کنند. در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، محققان انستیتو تحقیقات زیست پزشکی بارسلونا دو داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و دو داروی فشار خون بالا که می‌توانند اختلالات شناختی ناشی از آلزایمر را از بین ببرند، معرفی کردند. این داروها همچنین میزان پلاک‌های مضر ایجاد شده در هیپوکامپ مغز را کاهش داده و تا حدی ژن‌های مرتبط با بیماری را بازسازی کردند.
این تیم همراه با یافتن گروهی از داروهای موجود که از زوال ذهنی جلوگیری می‌کنند، سه مرحله متمایز از آلزایمر را شناسایی کردند – مرحله اولیه، میانی و پیشرفته. در هر مرحله، محققان رفتار موش‌ها را تجزیه و تحلیل کردند و تأثیر آلزایمر را بر مغز – به‌ویژه در هیپوکامپ، مطالعه کردند و بیان ژن و سطوح پروتئین‌ها را که پلاک‌های مخربی را در بیماران زوال عقل ایجاد می‌کنند، اندازه‌گیری کردند.
دکتر پاتریک آلوی، رئیس آزمایشگاه بیوانفورماتیک ساختاری و زیست‌شناسی شبکه IRB بارسلونا، در یک بیانیه رسانه‌ای می‌گوید: آنچه مشاهده کردیم این است که اگرچه بیماری آلزایمر دارای برخی ویژگی‌های پیری سریع است، اما تحت تأثیر فرآیندهای پیری کاملاً متفاوت قرار می‌گیرد. این بیماری ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین‌های خاص است و در برخی موارد، این امر به دلیل تولید بیش از حد نبوده، بلکه به دلیل اشتباه در حذف آنها ایجاد می‌شود.
کدام نسخه ها می توانند به مغز کمک کنند؟
نویسندگان مطالعه از یک ابزار محاسباتی برای یافتن داروهای موجود در بازار امروزی استفاده کردند که می تواند آسیب شناختی را در سطح سلولی معکوس کند. پس از تهیه فهرستی از نامزدهای احتمالی، آنها داروها را روی موش هایی که از این وضعیت دژنراتیو رنج می بردند، آزمایش کردند. چهار دارو در نهایت توانستند آلزایمر را معکوس و علائم آن را در موش ها متوقف کنند. دو ضدالتهاب غیراستروئیدی شامل دکسکتوپروفن و اتودولاک و دو ضد فشار خون شامل پنبوتولول و بندروفلومتیازید هستند.
مطالعات اپیدمیولوژیک قبلاً نشان داده است که افرادی که به طور منظم داروهای ضد التهابی مصرف می‌کنند، شیوع کمتری از بیماری آلزایمر را نشان می‌دهند، اما این با دارو یا مکانیسم خاصی مرتبط نبوده است. محققان می‌گویند: در کنار یافتن این راه‌های جدید برای درمان، شناسایی مراحل متمایز آلزایمر برای تشخیص زودهنگام کلیدی است. تشخیص این بیماری در مراحل اولیه به پزشکان اجازه می دهد تا قبل از اینکه آسیب مغزی خیلی شدید شود، بیماران را درمان کنند.
یافته های این تحقیق علمی در مجله Genome Medicine منتشر شده است.

مترجم: مریم محرمی