نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ادامه اکتشافات فضایی این بار از ایستگاه زمین

 این ایده خلاقانه به معنای ساخت یک آسانسور فضایی و برجی غول پیکر برای حمل انسان ها به ایستگاه فضایی است.محققان در حال حاضر بر روی مصالح و طراحی آسانسور فضایی کار می کنند و تلاش می کنند این آسانسور را جایگزین موشک ها و فضاپیماها کنند. به همین منظور در مرداد ماه امسال (2015) کنفرانسی در زمینه آسانسور فضایی در شهر سیاتل آمریکا برپا شد.

به گفته مسئولان موسسه Spaceward ، این آسانسور فضایی کابینی همانند خودرو های الکتریکی دارد که در هر سفر می تواند وزنی معدل10 تن بار حمل کند. این روش که گرانش اضافی بارها در آن تشدید نمی شود، بدون لرزش، بدون مصرف سوخت و هزینه اضافی نسبت به حالت پرتاب موشک خواهد بود.

اریک ماک در این زمینه می گوید: فناوری دستیابی به فضا در طول 50 سال گذشته بسیار پیچیده و برای سفر به فضا نیاز به موشک های بزرگ و مقدار بسیار زیادی انرژی برای غلبه بر نیروی گرانش زمین و مقاومت بسیار بالای هوا بوده است. این در حالی است که آسانسور فضایی راه ساده تری برای غلبه بر گرانش و رسیدن به فضا است.

به همین منظور یک شرکت فضایی کانادایی طرح ساخت برجی 20 کیلومتری را ارائه داده است که مصرف سوخت را تا 30 درصد نسبت به پرتاب موشک کاهش می دهد.

به گفته یکی دیگر از محققان این شرکت ، فناوری های لازم برای ساخت آسانسور فضایی در حال حاضر موجود است . چراکه بدنه این آسانسور استوانه ای شکل، از ترکیب پلی اتیلن و پلاستیکی مخصوص دارای قدرت تحمل کشش بسیار بالا ساخته  و درون این استوانه از گاز هلیوم پر خواهد شد. با استفاده از این مصالح جدید و گاز هلیوم، بدنه آسانسور به شدت سبک می شود ،ضمن اینکه گاز هلیوم، سازه را  معلق در فضا نگه می دارد.

دکتر برندان کوین، مخترع طرح و استاد علوم مهندسی در دانشگاه یورک اضافه کرد: در قسمت بالایی این برج باند هایی طراحی شده است که از آنجا فضاپیماها و شاتل ها بتوانند نشست و برخاست کنند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل