پرنده کوچکی که مهارت غواصی دارد

به گزارش سیناپرس اردبیل، پرنده غواص گلوسرخ با نام علمی گاویا استلاتا یکی از گونه های پرندگان ایران محسوب می شود. طول بدن این پرنده 53 تا 69 سانتی متر و گستردگی بالها 106 تا 116 سانتی متر است. این پرنده غواصی كوچك جثه با منقار باریک و بلند كه نیم نوک پایینی آن خمیده و رو به بالا و نیم‌نوک بالایی صاف است. نر و ماده همشکل و دارای تغییرات فصلی هستند. پرندۀ بالغ در دورۀ جوجه آوری یك لکه قرمز مات در جلوی گردن دارد. سر و دو طرف گردن خاكستری تیره، پس سر و گردن با نوارهای سیاه و سفید باریك و روتنه قهوه‌ای خاکستری تیرۀ یکدست دیده می شود. زیرتنه سفید و پهلوها و پوشپرهای زیر دم قهوه‌ای است. در خارج از این دوره لكه قرمز جلوی گردن محو  می شود. پشت گردن با رگه رگه باریك خاكستری و روتنۀ خاكستری كمرنگ همراه با لكه های ریز سفید دیده می شود. 
بخش پایینی صورت و گردن سفید، زیرتنه نیز به همین رنگ و پهلوها و پوشپرهای زیر دم قهوه‌ای كمرنگ هستند. پرندۀ نابالغ شبیه بالغ ها در خارج از دوره جوجه آوری است ولی كتفها قهوه‌ای‌تر و با لكه های کمتر، گردن تیره‌تر و زیرتنۀ سفید همراه بالكه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود.
این پرنده در آبهای ساحلی به ویژه در خلیج های شنی كم عمق و به ندرت در آبهای داخلی دیده میشود. در زمستان اغلب در دسته های چند نفری به سرمی برد اگرچه به تنهایی یا جفت نیز دیده می‌شود. اغلب به آرامی در سطح آب شنا می کند و معمولاً سر و منقار خود را اندكی بالا نگاه می دارد. برای پرواز از سطح آب با با ل زدنهای نامنظم بر سطح آب می دود تا قدرت پرواز پیدا كند. پروازی سریع و مستقیم با بالزدنهای سریع دارد و در این حالت سر و گردن اندكی پایینتر از سطح بدن قرار گرفته و گوژپشت به نظر می رسد. در هنگام پرآرایی و حمام کردن به پهلوها و گاهی به پشت و به طور کامل در آب چرخ می زند و در هنگام احساس خطر، گاهی تمامی بدن را در زیر آب فرو  می برد و فقط سر یا منقار را از آب بیرون نگاه می دارد. برای تغذیه به طور كامل در آب غوص می کند و به خوبی و با حركت سریع رو به جلو به تعقیب و صید ماهیها می پردازد. همچنین از تخم ماهیها، قورباغه ها، سختپوستان، نرم تنان، حشرات آبزی و كرمهای آبزی نیز استفاده میکند.
این گونه جانوری به تعداد اندك در سواحل جنوبی دریای خزر زمستان گذرانی میكند. اخیراً حضور آن از تالاب دانشمند در تركمن صحرا نیز گزارش شده است.

تهیه و تدوین: تقی قاسمی خادمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا