به گزارش سیناپرس اردبیل، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش گفت: شناخت کلی از مولانا در بین عموم مردم وجود دارد اما این شناخت در حد مولانا نیست بلکه بهصورت عمومی و کلی است.
دکتر عزیز حبیبی با بیان اینکه شناخت از عرفان هم در بین مردم تقریباً در حد معنای لغوی است، تصریح کرد: اشعار مولانا معانی متعددی و چندگانهای دارد که برای شناخت دقیق آن باید بیشتر روی اشعارش فکر و تعمق کرد.
وی با بیان اینکه به قول دکتر شفیعی کدکنی عرفان چیزی جز نگاه هنری و جمال شناسانه به دین نیست، تصریح کرد: برگزاری چنین همایشهایی موجب پیوستگی فرهنگها در بین کشورهای منطقه و نزدیک شدن قلوب مردم منطقه میشود.
دکتر مرتضی ابراهیمی رئیس چهارمین همایش بینالمللی مولانا و رئیس دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: امروز سرمایه اجتماعی یک ضرورت است و اساس این سرمایه اجتماعی عقلانیت بوده و عقلانیت هم نیاز به تولید کالا دارد.
وی اضافه کرد: نیازمند معرفت و عرفان هستیم و عرفان نقطه کانونی دانش بشری است.
ابراهیمی با بیان اینکه فلسفه پیامبر ایجاد تحول درونی در انسانها است، تصریح کرد: ضرورت شناخت درونی روزبهروز بیشتر میشود.
دکتر رامین محرمی عضو هیئتعلمی دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر علمی چهارمین کنگره بینالمللی مولانا هم گفت: یگانگی با حق و حقیقت و بیگانگی با نفاق و نفسانیت گرهخورده است.
وی با بیان اینکه یگانگی از سطح هویتی هر فردی شروع شده و تا سطح عرفانی، انسانی و الهی تداوم دارد، تصریح کرد: دنیای ما، دنیای اضداد است و یگانگی و بیگانگی تا آخر حیات ادامه خواهد داشت.
دبیر علمی چهارمین کنگره بینالمللی مولانا ادامه داد: دیماه سال ۹۹ فراخوان این کنگره منتشر شد و حدود ۱۰۰ مقاله از دانشگاههای داخلی و خارجی به این همایش ارسال شده بود که از بین آنها ۸۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
دکتر منوچهر صدوقی سها مدرس انجمن حکمت و فلسفه ایران در ارتباط مجازی با این کنگره گفت: دو عقیده افراطی و تفریطی در ایران و ترکیه نسبت به رابطه بین ابن عربی و مولوی وجود دارد.
وی اضافه کرد: عدهای میخواهند این دو را در مقابل هم قرار دهند و عدهای دیگر بر این باور هستند که مولانا کلاً تحت سیطره ابن عربی قرار گرفته بود که هر دو افراط یا تفریط است.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در ارتباط مجازی با این همایش گفت: در اندیشه مولوی بیگانگی وجود ندارد و او فقط از یگانگی صحبت کرده است.
وی با بیان اینکه ابن عربی و مولانا هر دو عارف بزرگی بودند، تصریح کرد: من مولانا را به ابن عربی ترجیح میدهم زیرا مولانا فقط وحدت و یگانگی را مطرح کرده است.
ابراهیمی دینانی با اشاره به اینکه عرفان مشاهده قلبی و فلسفه برهان و استدلال است، ادامه داد: هیچ شعری از مولانا نیست که نامعقول باشد.
لازم به ذکر است که تعدادی از مقالات پذیرش شده در این کنگره به صورت سخنرانی ارائه شد.