به گزارش سیناپرس اردبیل، در این کارگاه که از مجموعه برنامههای شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان اجرا شد، مربی کسب و کارهای فناورانه گفت: مذاکره فرآیندی است که طی آن طرفهای درگیر، مجموعهای از کنش و واکنشها را بر سر موضوعهای مورد علاقه خود در مذاکره نشان میدهند تا از این طریق به روش هنرمندانه، با چانه زدن و بحث و استدلال بر سر نکات اساسی از موضعهای واگرا به موضعهای همگرا رسیده و در نهایت به تفاهمی متقابل دست یابند.
محمود خروشی اظهار داشت: هدف از مذاکره دستیابی به درکی مشترک درباره موضوعات مورد علاقه طرفهای مذاکره و رسیدن به منفعتی مشخص در خلال مذاکره یا به دست آوردن نتیجه یا نتایجی رضایتبخش برای طرفین و راهی برای برطرف کردن اختلاف و حل مشکلات است.
وی با ارائه تفاوتهای مذاکره و گفتوگو بیان داشت: مذاکره تجاری مذاکرهای است که جنبههای مستقیم یا غیرمستقیم اقتصادی، مالی و بازرگانی داشته باشد و در آن به نوعی منافع و دستاوردهای مالی مطرح باشد.
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان خاک آب آژیانه با اشاره به کارکردهای مذاکره تجاری خاطرنشان کرد: برای کسی که به تازگی کسب و کاری را آغاز کرده یا استارتآپی به راه انداخته، مذاکره تجاری با بنگاهی قدیمی و یا کسب و کاری معمولی ممکن است بسیار متفاوت باشد و باید بداند با طرف مقابل خود با توجه به جایگاهی که دارد چگونه وارد مذاکره شود.
خروشی در پایان تصریح کرد: چگونگی برقراری ارتباط سازنده در مذاکره و نحوه عملیاتی کردن آن، چگونگی ایجاد آمادگی برای مذاکره، نحوه انتخاب گزینه مناسب در مذاکره تجاری، نحوه پیشروی اصولی و چگونگی بهرهمندی از نتایج مذاکره از موارد بسیار مهمی است که باید در توسعه کسب و کار به آنها توجه کرد.
در پایان این کارگاه به پرسشهای حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخهای لازم ارائه و راهنماییهای مناسب پیشنهاد شد.