نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مغز انسان مانند مودم اینترنت عمل می کند

به گزارش سیناپرس، محققان تا به حال فکر می کردند که کلاستروم (claustrum) مرکز آگاهی انسان است اما به نظر می رسد یافته های جدید این موضوع را رد می کند.

کلاستروم زیر قشر بیرونی و چروکیده مغز قرار داشته و سیگنال ‌ها را با قشر مغز رد و بدل می ‌کند. این فرایند، استدلال و افکار پیچیده را مدیریت می ‌کند. از آنجایی که کلاستروم دارای این ارتباط گسترده با قشر مغز است، فرانسیس کریک در سال ۲۰۰۵ این نظریه را ارائه کرد که این ناحیه مغز جایگاه خودآگاهی انسان است.

با این حال، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کلاستروم دستورات اجرایی را از نواحی مهم قشر مغز می ‌گیرد که افکار پیچیده ‌ای را برای ایجاد شبکه‌ ها در قشر مغز درست مانند یک روتر با سرعت بالا شکل می ‌دهد. 

محققان این تیم مطالعاتی می گویند که به دست آوردن درک کامل از مغز به دانشمندان کمک می ‌کند تا در مورد اختلالاتی که شبکه‌ های به هم ریخته در ذهن را درگیر می ‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. این اختلالات عبارتند از اعتیاد به مواد مخدر، آلزایمر و اسکیزوفرنی.

دکتر برایان ماتور، دانشیار فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در این رابطه می گوید:‌ مغز پیچیده ترین سیستم در جهان شناخته شده است. این پیشرفت های نظری مبتنی بر داده ها است که دانش ما را به سمت استفاده از این پیچیدگی برای بهبود زندگی انسان سوق می دهد. کلاستروم به عنوان قوی‌ ترین ساختار در مغز، پنجره‌ ای به معمای مغز، یعنی ذهن است.

به گزارش سیناپرس، دکتر ماتور و تیمش مجموعه آزمایش هایی با انسان و حیوان انجام دادند تا نقش دقیق کلاستروم را تعیین کنند. در اولین آزمایش، آنها با استفاده از تکنیک‌های علوم اعصاب مدرن، کلاستروم را در موش ‌های هوشیار خاموش کردند. این موش ‌ها در پی تغییرات فوق، هوشیاری خود را از دست نداده و به دویدن و جست و خیز ادامه دادند. این اولین ضربه علیه نظریه کریک بود.

در ادامه محققان به موش‌ها یک کار ساده و دشوارتر از لحاظ شناختی داد. به طور معمول، یک موش می تواند هر دو کار را انجام دهد. با این حال، خاموش کردن کلاستروم، انجام کار دشوارتر را برای موش غیرممکن کرد.

دکتر ماتور برای اینکه ببیند آیا این اتفاق در انسان‌ها می‌افتد یا خیز، با دکتر دیوید سمنوویچ از دانشکده دندانپزشکی UM و دکتر فرد بارت از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز همکاری کردند تا افرادی را که درگیر کارهای ذهنی ساده و پیچیده هستند، بررسی کنند.

هر یک از شرکت کنندگان در طول این کارها تحت اسکن مغزی عملکردی ام آر آی قرار گرفتند. نتایج نشان می ‌دهد که کلاستروم تنها زمانی فعال می‌ شود که شرکت‌ کنندگان کار دشوارتری را انجام دهند.

به گزارش سیناپرس، مارک گلادوین، معاون امور پزشکی در دانشگاه مریلند در این رابطه، می‌ گوید: درک اینکه چگونه مغز این شبکه ‌ها را به طور انعطاف ‌پذیر تشکیل داده و هماهنگ می‌ کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Trends in Cognitive Sciences منتشر شده است.

مترجم: نداجوادهراتی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل