نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مسئولین: بنزین پتروشیمی بی خطر است

به گزارش سیناپرس، بر اساس آمار رسمی، مصرف روزانه بنزین در کشور در برخی روزها، رقمی در حدود 100 تا 105 میلیون لیتر است. هر چند ظرفیت اسمی تولید بنزین 112 میلیون لیتر اعلام شده است، اما به دلیل عدم اورهال، مشکلات تحریمی، فرسودگی و چالش های مدیریتی، ظرفیت عملیاتی تولید 98.5 میلیون لیتر و گاهی حتی کمتر در نظر گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش  فرآورده هاي نفتي ايران نیز در خبری که در برخی خبرگزاری ها انعکاس یافت به 100 میلیون لیتر کسری نسبت به سال گذشته اذعان کرد. بنابراین با توجه به احتمال افزایش مصرف و کاهش تولید، استفاده مجدد از بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی مورد توجه مسئولین قرار گرفته است.

سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره صحبت‌هایی که در مورد آلودگی بنزین پتروشیمی مطرح می‌شود به ایسنا گفته است: آلودگی ندارد! مولفه بنزین است و ترکیبات پالایشگاهی نیز لحاظ می‌شود.

شهاب‌الدین متاجی، مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در یک میزگرد رسانه ای اظهار کرد: « تولید بنزین پتروشیمی فی نفسه اقدام بدی نیست» و تلویحاً این اقدام را تایید کرد.

هر چند عباس کاظمی، مدیر عامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در نظری کاملاً مخالف به ایلنا گفت:« پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمی‌ها بالا و در حد 70 تا 80 درصد است که برای محیط زیست مضر است و ضمن اینکه این ترکیبات حلقوی را می‌توانند با قیمت بالاتر در بازار بین‌الملل بفروشند».

گفتنی است، در دهه 90 نیز پس از کمبود عرضه بنزین در داخل کشور، بنزین پتروشیمی وارد چرخه توزیع شد. اقدامی که با مخالفت های گسترده کارشناسان مواجه شد. مدیرعامل فعلی شرکت پالایش و پخش که از توزیع این گونه بنزین حمایت می کند، در آن دوره مسئولیت ستاد افزایش تولید بنزین را بر عهده داشت و بنزین پتروشیمی را به سبد مصرفی شهروندان اضافه کرد. 

خبرگزاری شانا در سال های قبل گفتگویی را از فریبرز پناهی مبدع تولید بنزین پاک منتشر کرد که با انتقاد از طرح تولید بنزین پتروشیمی و ستاد مذکور معتقد بود: « طرح تولید بنزین پتروشیمی  را به‌طور اشتباه اجرا کردند و خسارت جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و سلامت مردم وارد شد و به شرایط کاملا متفاوت واحدهای سی‌سی‌آر (CCR) در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بهایی ندادند.»

در این میان مسعود زندی مدیر سابق دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در این باره به خبرگزاری سیناپرس گفت: در سال های دور، متاسفانه بنزین تولیدی پتروشیمی به مصرف کنندگان سوخت در کشور عرضه شد. پس از اعتراضاتی که برخی کارشناسان و مسئولین به این امر داشتند، آنالیزهای علمی بر روی این محصول انجام گرفت و در نهایت نیز مشخص شد که مواد آروماتیک و بنزن موجود در بنزین تولید پتروشیمی بسیار بیشتر از حد مجاز است.

وی افزود: این مواد سرطان زا هستند و برای سلامت عمومی و البته محیط زیست زیانبار طلقی می شود. به همین جهت با پیگیری محیط زیست و البته اهتمام خود وزارت نفت، در نهایت این نوع محصول از چرخه خارج شد. پالایشگاه ها نیز تلاش کردند تا بنزین مطابق با استاندارد یورو5 تولید کنند. البته باید دید که بنزین پتروشیمی تولیدی در سال جاری از چه آنالیزی برخوردار است.

وی تاکیدکرد: تا زمانی که آنالیزها در دست نباشد، نمی توان نظر دقیقی داد. اما اگر همان بنزین با همان کیفیت آن دوره تولید شود و مردم ناچار به استفاده از آن شوند، در واقع یک برگشت به عقب کامل صورت گرفته است.هرچند در نهایت بنزین پتروشیمی همیشه مدافعانی نیز داشته است.

سایت جهان نیوز در مطلبی که پیش از این انتشار یافت، خرده گیری به تولید بنزین پتروشیمی را بهانه ای برای پر شدن جیب ویژه خواران عنوان کرده است؛ زیرا به زعم این سایت نزدیک به برخی جریانات سیاسی کشور، عده ای از واردات بنزین سود های کلانی به جیب می زنند.

مدافعان عرضه بنزین پتروشیمی معتقد هستند؛ در شرایطی که دولت با کسری 300 هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه بود و لایحه ترمیم دستمزدها 200 هزار میلیارد تومان کسری جدید نیز روی دست دولت گذاشته است، اساساً پولی برای واردات بنزین سالم وجود ندارد.

به گفته کارشناسان تاسیس یک پالایشگاه جدید نیز برای  افزایش تولید بنزین اساساً به 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. پولی که با توجه به فروش 1 میلیون بشکه ای نفت، بعید به نظر می رسد در خزانه موجود باشد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس اما معتقد است که وزارت نفت با اجرای برنامه صرفه جویی و بهینه سازی مصرف می تواند سرمایه لازم برای ایجاد تحول در زیرساخت ها را فراهم کند. از سوی دیگر مخالفان بنزین پتروشیمی اما اظهار می دارند که سلامتی مردم مهمتر از بحث کسری بودجه دولت است و می توان با صرفه جویی در برخی هزینه های غیر ضروری، این مبلغ ضرورری را تامین کرد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل