نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آنتی بادی مالاریا در ۶ ماه کارایی بالایی نشان می دهد

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته ‌های مطالعه ‌ای که توسط محققان در مالی انجام شد، آنتی ‌بادی مونوکلونال مالاریا CIS43LS، پس از ۶ ماه در برابر پلاسمودیوم فالسیپاروم در طول فصل مالاریا، سطح بالایی از کارایی را نشان داد. 

مالاریا توسط چهار عضو گونه پلاسمودیوم شامل Plasmodium falciparum، P. vivax، P. ovale و P. malariae ایجاد و پس از گزش توسط پشه آنوفل ماده عفونی باعث بیماری تب ‌دار می ‌شود. مالاریا یک عفونت بسیار شایع است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) منجر به ۲۴۱ میلیون ابتلا در سال و مرگ ۶۲۷ هزار نفر می شود.

به گفته پژوهشگران، این عفونت به طور نامتناسبی بر افراد در قاره آفریقا تأثیر می گذارد و سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در سال ۲۰۲۰، ۹۵ درصد از کل موارد ابتلا به مالاریا و ۹۶ درصد مرگ و میرها در این منطقه رخ داده است.  
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد: واکسن مالاریا از تعداد قابل توجهی از ابتلا به موارد مالاریا در طی یک دوره ۳ تا ۴ ماهه در نوزادان و کودکان خردسال جلوگیری می کند. علاوه بر واکسن‌ها، یک آنتی ‌بادی مونوکلونال مالاریا به نام CIS43LS ساخته شده است که پروتئین سیرکوسپروزوئیتی را که سطح اسپوروزویت‌های آلوده کننده را می‌ پوشاند و نقش مهمی در توسعه اسپوروزوئیت‌ها در پشه و تهاجم به سلول ‌های کبدی لازم برای شروع عفونت مالاریا دارد، هدف قرار می ‌دهد.

این آنتی ‌بادی به پروتئین circumsporozoite متصل شده و از عملکرد آن جلوگیری می کند و برای پیشگیری غیرفعال مالاریا بسیار موثر است. در یک کارآزمایی جدید، تجویز آنتی بادی CIS43LS به بزرگسالانی که هرگز عفونت مالاریا یا واکسیناسیون را تجربه نکرده بودند، از مالاریا جلوگیری کرد. 

بر اساس این یافته‌ های اولیه و مثبت، محققان یک آزمایش فاز ۲ را برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی این آنتی بادی در بزرگسالان سالم در مالی در طول یک فصل ۶ ماهه مالاریا انجام دادند. در مجموع ۳۳۰ نفر با میانگین سنی ۳۴.۶ سال به طور مساوی دوزهای ۱۰ و ۴۰ میلی گرم آنتی بادی CIS43LS یا دارونما دریافت کردند. 

به گزارش سیناپرس، اثربخشی اولیه یعنی عفونت در ۳۵.۵ درصد از افرادی که ۱۰ میلی گرم آنتی بادی دریافت کردند و ۱۸.۲ درصد در گروه دریافت کننده ۴۰ میلی گرم وجود داشت و افراد دریافت کننده دارونما دارای ۷۸.۲ درصد عفونت بودند. در ۶ ماه اثربخشی آنتی بادی با دوز ۴۰ میلی گرم در مقایسه با دارونما ۸۸.۲ درصد و برای دوز ۱۰ میلی گرم ۷۵ درصد بود و هر دو مقایسه از نظر آماری معنی دار بودند.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان به این نتیجه رسیدند که آنتی بادی CIS43LS طی یک فصل ۶  ماهه مالاریا و بدون هیچ مدرکی دال بر نگرانی های ایمنی، کاملا موثر بوده است. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی J Med منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل