ایجاد هاب گازی در ترکیه

به گزارش سیناپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد در جریان سفر خود به عشق آباد در اوایل ماه دسامبر، مسائل مربوط به ایجاد هاب گازی در ترکیه را با رهبران آذربایجان و ترکمنستان به اشتراک گذاشته و در این زمینه رایزنی های لازم را انجام دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نمایندگان رسمی وی قبلاً تمایل خود را در مورد موضوع ایجاد یک هاب انرژی در ترکیه بیان داشته اند. بر اساس این برنامه و طبق اقداماتی که قرار است انجام شود، ترکیه به مرکز توزیع گاز طبیعی منطقه تبدیل خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، بر این اساس مازاد گاز نورد استریم از طریق روسیه به ترکیه منتقل شده و سپس به اروپا می رسد. این سیاست موجب می شود ترکیه نقشی استراتژیک در بین روسیه و اروپا پیدا کرده و می تواند شرایط سیاسی این کشور را در ابعاد بین المللی برجسته کند.

اردوغان پیش از عزیمت به اندونزی برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت: در آغاز ماه آینده در جریان سفر به عشق آباد با رؤسای جمهور ترکمنستان و آذربایجان در رابطه با تأسیس این هاب گازی بحث و گفتگو می‌شود. امیدوارم نتایج مثبتی از این جلسات حاصل شود.

ایده ایجاد یک هاب در ترکیه برای تغییر مسیر حجم گاز که ترانزیت آن دیگر از طریق نورد استریم امکان پذیر نیست، توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هفته انرژی روسیه مطرح شد.

وی در این رابطه گفت:طرح فوق ممکن است مستلزم ساخت یک سیستم خط لوله گاز جدید و ایجاد یک هاب در ترکیه باشد که از طریق آن گاز به کشورهای ثالث، به ویژه کشورهای اروپایی، در صورت تمایل آنها تامین شود.

به گزارش سیناپرس، این موضوع از جمله موضوعاتی بود که روسای جمهور روسیه و ترکیه در حاشیه اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا در ۱۳ اکتبر در آستانه مورد بحث قرار دادند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا