نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این مکمل غذایی محبوب، باعث متاستاز مغز می شود

به گزارش سیناپرس همدان، تیم بین المللی از محققان به سرپرستی النا گون، دانشیار شیمی دانشگاه MU، دریافتند، سطوح بالای NR نه تنها می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه سه گانه منفی را افزایش دهد، بلکه می تواند باعث متاستاز یا انتشار سرطان به مغز شود.

گون، نویسنده این مطالعه می گوید؛ هنگامی که سرطان به مغز می رسد، نتایج کشنده هستند زیرا در حال حاضر هیچ گزینه درمانی قابل قبولی وجود ندارد.

گون ادامه می دهد: بعضی از مردم، این  ویتامین و مکمل‌ها را مصرف می‌کنند، زیرا به‌طور خودکار تصور می‌کنند که ویتامین‌ها و مکمل‌ها فقط فواید مثبتی برای سلامتی دارند، اما اطلاعات کمی در مورد نحوه عملکرد آنها  دارند.

به دلیل این کمبود دانش، ما از این رخداد الهام گرفتیم تا سوالات اساسی در مورد چگونگی عملکرد ویتامین ها و مکمل ها در بدن را مطالعه کنیم.

گون پس از مرگ پدر 59 ساله‌اش، تنها سه ماه پس از تشخیص سرطان روده بزرگ، به دنبال درک علمی بهتر از متابولیسم سرطان یا علت گسترش سرطان در بدن رفت.

از آنجایی که NR یک مکمل شناخته شده برای کمک به افزایش سطح انرژی سلولی است و سلول های سرطانی با افزایش متابولیسم خود از این انرژی تغذیه می کنند، گون می خواست نقش NR را در توسعه و گسترش سرطان بررسی کند.

وی ادامه می دهد؛ کار ما به‌ویژه با توجه به در دسترس بودن منابع تجاری گسترده و تعداد زیادی آزمایش‌های بالینی انسانی در حال انجام که NR برای کاهش عوارض جانبی درمان سرطان در بیماران استفاده می‌شود، مهم است.

محققان از این فناوری برای مقایسه و بررسی میزان NR در سلول‌های سرطانی، سلول‌های T و بافت‌های سالم استفاده کردند.

به گفته گون؛ در حالی که NR در حال حاضر به طور گسترده در افراد، مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از آزمایشات بالینی در حال انجام برای کاربردهای اضافی مورد بررسی قرار می گیرد، بسیاری از نحوه عملکرد NR همچنان یک راز باقی است و این قابل پذیرش نیست.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا یک تکنیک تصویربرداری جدید را بر اساس تصویربرداری بیولومنسانس فوق حساس ارائه کنیم که امکان کمّی سازی سطوح NR را در زمان واقعی به روشی غیرتهاجمی فراهم می کند. حضور NR با نور نشان داده می‌شود و هر چه نور روشن‌تر باشد، NR بیشتری وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه بر اهمیت بررسی دقیق عوارض جانبی احتمالی مکمل‌هایی مانند NR، قبل از استفاده از آن‌ها در افرادی که ممکن است انواع مختلفی از بیماری‌ها داشته باشند، تاکید کند.

در آینده، گون مایل است اطلاعاتی را ارائه دهد که به طور بالقوه می تواند منجر به توسعه مهارکننده های خاصی شود تا به موثرتر کردن درمان های سرطان مانند شیمی درمانی در درمان سرطان کمک کند.

گون می گوید؛ کلید این رویکرد این است که از دیدگاه پزشکی شخصی، به آن نگاه کنیم. همه سرطان ها در هر فردی یکسان نیستند، به خصوص از نقطه نظر علائم متابولیک.

اغلب اوقات سرطان ها حتی می توانند متابولیسم خود را قبل یا بعد از شیمی درمانی تغییر دهند همچنین یک کاوشگر مبتنی بر بیولومینسانس برای نظارت غیرتهاجمی در داخل بدن، جذب ریبوزید نیکوتین آمید، ارتباط دهنده بین متاستاز و متابولیسم NAD را نشان می‌دهد که در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شد.

منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل