رصد حیات فراتر از زمین با پیشرفته ترین طیف سنج جهان

به گزارش سیناپرس، تصویر عجیب رصدخانه W. M. Keck در ماوناکیا (Maunakea) هاوایی از اولین نور که با ابزار جدید سیاره یاب کک (Keck) گرفته شده است، انتظار می رود رصد حیات فراتر از زمین را متحول کند. به گفته محققان، سیاره یاب کک اکنون پیشرفته ترین طیف سنج جهان برای طول موج های مرئی است.

پژوهشگران توضیح می دهند: نجوم صرفاً مطالعه نور است. یک طیف سنج نور را از یک جسم به یک طیف پراکنده می کند و این امر به اخترشناسان اجازه می دهد تا گازها و مواد شیمیایی موجود در جو ستارگان و سیارات را کشف کنند. این گازها زمانی که مقداری سرد می شوند نشانه های حیات در سطح یک سیاره را نشان می دهند.

به گفنه پژوهشگران، این تصاویر ممکن است برای افراد عادی جالب نباشند، اما می توانند ارزش باورنکردنی در جستجوی حیات فرا زمینی داشته باشند. سنجش حیات در سیارات به اندازه زمین در اطراف ستارگان دیگر به دلیل اندازه کوچکشان بسیار دشوار است و به همین دلیل است که سیاره یاب کک یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

تقریباً از هر پنج ستاره مانند خورشید یک سیاره به اندازه زمین و به اصطلاح منطقه قابل سکونت وجود دارد که به اندازه کافی گرم است تا آب مایع روی سطح وجود داشته باشد. شری یه (Sherry Yeh) معاون پژوهشی ابزار سیاره یاب در رصدخانه کِک گفت: ما اولین نسلی هستیم که واقعاً سیارات دیگر را در همسایگی کهکشانی خود درک خواهیم کرد. به گفته وی، سیاره یاب Keck تقریباً یک دهه است که مراحل طراحی را می گذراند. 

اندرو هوارد (Andrew Howard) محقق ارشد سیاره یاب کِک و پروفسور نجوم گفت: دیدن اولین طیف نجومی توسط ابزار سیاره یاب کِک یک تجربه فوق العاده بود. من بسیار هیجان زده هستم که از این ابزار برای مطالعه تنوع زیاد سیارات فراخورشیدی استفاده کرده و اسرار چگونگی شکل گیری و تکامل آنها به حالت کنونی خود را کشف کنم. 

شری یه در این رابطه می ‌گوید: قبل از تعدد کشف سیارات فراخورشیدی در دو دهه گذشته، ما واقعاً نمی ‌دانستیم چه سیاره ‌های دیگری در فضا وجود دارند و اینکه آیا شبیه به منظومه شمسی خودمان یا زمین هستند یا خیر.

طیف‌های تلسکوپ جدید برای یافتن سیارات فراخورشیدی با استفاده از اثر داپلر برای اندازه ‌گیری سرعت شعاعی ستاره میزبان در طول زمان استفاده خواهد کرد. حرکت یک ستاره کشش گرانشی هر سیاره ای که به دور آن می چرخد را نشان می دهد. اگر سیاراتی در مدار باشند، یک ستاره تکان می ‌خورد، زیرا همه آنها به دور یک مرکز جرم مشترک دور از مرکز جرم ستاره می‌ چرخند.

به گزارش سیناپرس، سیاره ‌یاب کک به دنبال این لرزش ستاره ‌ای خواهد بود که ستاره ‌شناسان می ‌توانند آن را برای استنباط جرم و چگالی سیارات در حال گردش اندازه‌ گیری کنند. نبوغ آن در دقت بی ‌سابقه ‌ای است که آن را قادر می ‌سازد سیارات کم‌ جرم ‌تری را که باعث ایجاد لرزش ‌های کوچک‌تر در ستاره‌ های میزبانشان می ‌شوند، مطالعه کند. پس از راه اندازی کامل، ابزار جدید قادر خواهد بود ستاره هایی را که به جلو و عقب حرکت می کنند با سرعت ۳۰ سانتی متر در ثانیه تشخیص دهد که تقریباً ۱۰ برابر قدرتمندتر از هر ابزار مشابه دیگری است که در حال حاضر استفاده می شود.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: forbes
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا