نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نشانه های هشداردهنده در ابتلا به بیماری سل را بشناسید

این نخستین بار طی 20 سال اخیر است که عفونت تنفسی تا این حد گسترش یافته است. بنابر داده‌های سازمان بهداشت جهانی، 10 میلیون و 600 هزار نفر در سال 2021 به بیماری سل مبتلا شدند. عددی که رشدی 4.5 درصدی را نسبت سال گذشته نشان می‌دهد. تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری هم ظرف 2 سال اخیر رشدی 14 درصدی داشته و به 1 میلیون و 600 هزار مورد رسیده است.

این نهاد جهانی خاطرنشان می‌کند: تنش‌های بیمارستانی مرتبط با همه‌گیری کووید-19 در سال 2021 و همچنین درگیری‌های جاری در اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه، وضعیت جمعیت‌های آسیب‌پذیر را تشدید کرده است.

چگونه به سل مبتلا می‌شویم؟

سل، دومین بیماری عفونی پس از کووید 19 است که بیشترین مرگ و میر را داشته است. این بیماری توسط یک مایکوباکتریوم به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (یا باسیل کوخ) ایجاد می‌شود که اغلب در ریه‌ها جا خوش می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود این طور هشدار می‌دهد: هنگامی که افراد مبتلا به سل باسیل‌های این بیماری را در هوا پخش می‌کنند، به عنوان مثال هنگام سرفه، بیماری به سایرین منتقل می‌شود.

این بیماری عمدتاً بزرگسالان و به ویژه مردان را مبتلا می‌کند، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که 56.6 درصد مبتلایان از این گروه، یعنی مردان بزرگسال بوده‌اند.

عوامل اصلی که احتمال بروز این بیماری را تشدید می‌کنند، به این ترتیب شناسایی شده‌اند:

دوره نهفتگی بیماری سل از 1 تا 3 ماه متغیر است. عفونت سل اولیه اغلب چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا علائم آن خفیف و ناچیز است. سپس باکتری باسیل بدون ایجاد مشکل در بدن باقی می‌ماند. به این بیماری سل نهفته می‌گویند.
این باکتری گاهی چندین سال پس از آلودگی تکثیر  و باعث بروز بیماری سل می‌شود. حدود 10 درصد از افراد آلوده به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، پس از مدتی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سل ریوی با چندین علامت غیراختصاصی مشخص می‌شود. ادامه یافتن تمام نشانه‌ها در کنار هم آن هم در مدتی بیش از 3 هفته هشداردهنده است و باید جدی گرفته شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود، علاوه بر اینکه نشانه‌های آن تشدید خواهد شد، حتی می‌تواند کشنده نیز باشد.در ادامه به اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری اشاره می‌کنیم، نشانه‌هایی که توجه به موقع به آنها، میزان تلفات را کاهش می‌دهد.
1. تب
تب مداوم، می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به سل باشد.

2. تعریق شدید شبانه
تعریق شدید شبانه که احتمالا همراه با تب است، یکی دیگر از نشانه‌های بیماری سل است.

3. سرفه‌های مزمن
افرادی که به سل ریوی مبتلا شده‌اند، سرفه‌های مزمن همراه با خلط غلیظ و گاهی رگه‌های خون دارند.

4. تنگی نفس
بیماران مبتلا به سل اغلب از تنگی نفس شکایت می‌کنند.

5. دردهای ناحیه سینه
یکی دیگر از نشانه‌های هشداردهنده ابتلا به سل، احساس درد در ناحیه سینه است.

6. خستگی
از دیگر مشکلاتی که بیماران مبتلا به سل از آن شکایت دارند، احساس خستگی است در حالی که هیچ کاری انجام نداده‌اند.

7. لاغر شدن
لاغری بدون دلیل یا کاهش اشتها نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به سل تلقی شود.

به گزارش سیناپرس، اگر این علائم را در خود مشاهده می‌کنید، بدون از دست دادن زمان به پزشک معالج مراجعه کنید. رعایت نکات درمانی و مصرف داروها، منجر به شکست بیماری و درمان آن خواهد شد.

منبع: e-sante
مترجم: زهرا علی‌دوست

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل