نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری که نحوه رشد سرطان پستان را با جزییات ترسیم می کند

به گزارش سیناپرس، این فناوری جدید می تواند ردیابی کند که کدام جمعیت از سلول های سرطان پستان مسئول گسترش بیماری هستند و برای اولین بار نشان می دهد که چگونه مکان سلول های سرطانی می تواند به اندازه جهش در رشد تومور مهم باشد.

این روش توسط تیمی از چندین موسسه تحقیقاتی در اروپا ایجاد شد و می‌ توان از آن برای پاسخ به برخی از سؤالات بزرگ در سرطان، مانند اینکه چرا برخی از سلول‌ های سرطانی گسترش می‌ی ابند، چگونه مقاومت درمانی شکل می ‌گیرد و چرا برخی از درمان‌ها شکست می‌ خورند، استفاده کرد.

به گفته دانشمندان، مطالعه جدید نشان می ‌دهد:چگونه می‌ توان نقشه‌ برداری از چگونگی رشد تومورها، ترکیب اطلاعات ژنتیکی سلول‌های سرطانی، انواع سلول‌های اطراف و نحوه تعامل آنها با محیط خود در طول زمان را نشان داد. در آینده، این رویکرد می ‌تواند برای مشاهده اینکه چگونه درمان ‌ها بر سرطان نه تنها در سطح ژنتیکی، بلکه همچنین بر نحوه تعامل تومور با سیستم ایمنی و محیط اطراف آن تأثیر می ‌گذارند، استفاده شود.

به گفته محققان، سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در بریتانیا است که سالانه حدود ۵۵ هزار و ۵۰۰ زن و حدود ۳۷۰ مرد تشخیص داده می شوند. سرطان پستان معمولاً زمانی شروع می ‌شود که سلول‌ها شروع به رشد غیرقابل کنترل می ‌کنند که اغلب به دلیل جهش در سلول‌ ها است.

تومور در طول زمان به مجموعه ای از سلول ها تبدیل می شود که به آنها کلون سرطان می گویند که هر کدام دارای جهش های متفاوتی هستند.به گزارش سیناپرس، از آنجایی که آنها از نظر ژنتیکی متفاوتند، می توانند واکنش های متفاوتی به درمان ها داشته باشند. برای مثال، برخی از این سلول‌های سرطانی می ‌توانند در برابر درمان مقاوم شده یا برخی در سراسر بدن پخش شوند.

جهش هایی که رخ می دهد تحت تأثیر آنچه در اطراف سرطان رخ می دهد، سلول هایی که با آنها احاطه شده است و سیستم ایمنی فرد خواهد بود. بنابراین، توانایی مطالعه محیطی که یک سلول سرطانی در آن قرار دارد، دید کاملی از تکامل تومور به دست می دهد.

این فناوری جدید از صدها هزار کاوشگر مولکولی فلورسنت ریز برای بررسی DNA و RNA سلولی و اسکن قطعات بزرگ بافت با استفاده از استفاده می ‌کند. میکروسکوپ فلورسانس می‌ تواند از نظر ژنتیکی و فیزیکی مجموعه‌ ای از کلون ‌های منحصر به ‌فرد سرطان، نحوه تغییر برنامه ‌های بیان ژن آن ‌ها را ترسیم کند و نحوه تعامل آنها با محیط خود را نشان دهد.

آرتم لوماکین (Artem Lomakin) پژوهشگر ارشد این مطالعات از موسسه بیوانفورماتیک اروپایی می گوید: ما سیستمی ایجاد کرده ‌ایم که تکنیک ‌های محاسباتی و تجربی را با هم ترکیب می ‌کند که به ما امکان می ‌دهد تکامل سرطانی را در زیستگاه طبیعی بافت‌های انسانی ترسیم کنیم. در حالی که قبلاً امکان ردیابی اصل و نسب سلول‌ های تومور سرطانی در یک مجموعه آزمایشی وجود داشت، این اولین بار است که دودمان‌ های متعدد در بافت‌ های انسان ردیابی می ‌شوند و یک نمای کلی از رشد سرطان پستان در بدن ارائه می ‌دهند. 

این تیم دریافت که در مراحل مختلف رشد سرطان پستان، الگوهای خاص و اغلب غیرمنتظره ‌ای از رشد سلول های یکسان وجود دارد و این که کلون ‌های ژنتیکی بسته به جایی که در پستان شروع شده‌ اند، رفتار متفاوتی دارند.

به گفته تیم تحقیقاتی، نتایج همچنین نشان می ‌دهد: گاهی اوقات تنها ژنتیک نیست که بر نحوه رشد سرطان تأثیر می ‌گذارد، بلکه محل تومورها را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد. در این مورد، ژنتیک می تواند به عنوان ابزاری برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که در شرایطی که کلون های سرطان را به انتشار در سراسر بدن سوق داده است، مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته محققان، در آینده می ‌توان درمان ‌هایی را توسعه داد که از طریق تأثیرگذاری بر محیط اطراف تومور، از توانایی رشد و گسترش سرطان جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. به این ترتیب، محققان می‌ توانند از ابزار جدید توسعه ‌یافته برای آزمایش اینکه چگونه درمان‌ های جدید بر سرطان و تعامل آن با سیستم ایمنی تأثیر می‌ گذارند، استفاده کنند و تصویر کاملی از نحوه عملکرد درمان‌ها و هرگونه عوارض جانبی احتمالی ارائه دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل